BuiltWithNOF

 

 

Op vrijdag 27 maart 1959 arriveerde voor de tweede keer het smaldeel bij Curaçao. De Sea Hawks en de Avengers vlogen weer af om zich te gaan nestelen op het vliegveld Hato.

Aan boord van de Doorman bevonden zich verschillende autoriteiten van de Nederlandse Antillen toen men de Sint Anna baai binnen voer.

Uitnodigend opende de bekende 'Pontjesbrug' zich om het smaldeel toe te laten tot het Schottegat.

(docu 0366) De aankomst in en doorvaart Sint Annabaai, op weg naar het Schottegat om aldaar af te meren.

 

Het smaldeel meerde hierna af in het nieuwe haven gedeelte van Willemstad. Het smaldeel zou hier een periode verblijven voor onderhouds werkzaamheden.

(foto 5347) Aankomst van de Doorman bij de kade waar afgemeerd gaat worden.

(foto 3135) Het afmeren van de Doorman met behulp van een sleepboot. Niet zo maar een sleepboot, maar die van de ‘Koning der Werelzeeën’ Neptunus himself. Links op de achtergrond een van de onderzeebootjagers.
Foto ontvangen van VBM/NOV Trivizier.

(foto 5345) De meerploeg druk bezig met het aanbrengen van de meertros(sen). Hieronder twee detailfoto’s van deze werkzaamheden.

(foto 5345a) De meerploeg aan het werk op het halfdek. Geheel rechts de typische kledij van een konstabel, kennelijk is de eerste lijn overgeschoten zoals bij olie laden en overgeven lichte lasten tussen de schepen. Mogelijk was de afstand te groot voor het gebruik van een ‘keesje’.

(foto 5345b) De meertros van de Doorman wordt naar de wal getrokken, de hulplijn om dit te doen zien we rechts nog gespannen staan en wordt met de rechterhand nog vastgehouden. Niet een tros die je in je eentje even aanpakt.

(foto 7324) Maar zoals altijd ligt de Doorman weer keurig langs de kade afgemeerd. Geheel links de boeg van de onderzeebootjager Hr.Ms. Gelderland.

(foto 7323) Er zijn nu meerdere trossen aangebracht tussen schip en kade, verder zijn ook de valrepen aangebracht. links een stukje van de onderzeebootjager Hr.Ms. Amsterdam.

(foto 7385) Beide onderzeebootjagers liggen ook afgemeerd en een deel van de bemanning is reeds op weg naar Willemstad. Voor de broodnodige schaduw zijn op beide jagers de zonnetent aangebracht op het voorschip.

 

Op maandag 30 maart 1959, 2e Paasdag, werd door zes Avengers, drie Sea Hawks en beide Sikorsky S-55 helikopters deelgenomen aan een airshow op het vliegveld Dr. Albert Plesman.

Genieten voor de vliegers, vsq personeel en niet in het minst voor de bevolking van Curaçao.

Vooral het optreden van de Sea Hawks en de helikopters, welke men nooit eerder op Curaçao had waargenomen.

(foto 7391) Het hoofdgebouw en verkeerstoren van het vliegveld Dr.Albert Plesman.

 

In deze periode werd wederom de Doorman-speeltuin weer geplaatst op het vliegdek. Deze keer voor het opvrolijken en plezieren van gehandicapte kinderen dankzij de grote inzet van de bemanning van de Doorman.

Op woensdag 1 april 1959, en dat was beslist geen 1 april grap, verschenen er zes grote bussen op de kade. Hierin werden vele opvarenden van het smaldeel vervoerd naar de St. Barbara baai voor het bijwonen van een groots barbecue spektakel met veel vlees en de nodige verkoelende drankjes.

Op vrijdag 3 april 1959 was wederom een optreden van de Doorman-band voor een radiozender en deze keer voor radio Curom op Curaçao.

(foto 2747) Bezoek aan boord van de Doorman en dan moet er even geposeerd worden op het vliegdek.
Foto ontvangen van Pieter Marcus.

(foto 2748) Uiteraard werd afzonderlijk de gulle en zonnige lach van de dames vastgelegd.
Foto ontvangen van Pieter Marcus.

(foto 2743) Het “Autonomie monument” aan de Rijkseenheid boulevard in Willemstad met daarop de spreuk: “Steunend op eigen kracht, doch met de wil elkander bij te staan”.
Foto ontvangen van Pieter Marcus.

(foto 7509) Foto internet.

(foto 2744) Kerkje op Curacao.
Foto ontvangen van Pieter Marcus.

(foto 2742) Marinier op wacht bij het Gouvernementsgebouw in Willemstad.
Foto ontvangen van Pieter Marcus.

Ook een mooie tijd voor onder meer zwemmen, stappen, winkelen, sporten en het genieten van de bekende steelband klanken. Wat kan het marineleven mooi zijn en ook nog overgoten met een tropisch zonnetje.
Ook het kleurenschema was geheel naar wens zoveel mogelijk ingevuld en kon men tevreden en voldaan terug zien op deze rustperiode op Curaçao.

Ook aan dit bezoek kwam helaas weer eind en op maandag 6 april 1959 verliet het smaldeel weer Curaçao en de Nederlandse Antillen.

Na het vertrek uit Willemstad werd opgestoomd in de richting van Cuba. Aan boord van de Doorman werden raketten beproefd voor de Sea Hawk. Hiertoe was een Sea Hawk aan het dek verankert en werden de afgeschoten raketten verzwaard met een betonnen kop.

(foto 0827) Onder SB vleugel van de Seahawk de raketten met betonnen kop.
Foto ontvangen van S.N.A., Prudent Staal.

(foto 0828) Het afvuren van een verzwaarde raket door de Seahawk 114, welke stevig verankert is aan het vliegdek.
Foto ontvangen van S.N.A., Prudent Staal.

Op dinsdag 7 april 1959 werd een aanvang gemaakt met nachtlandingen onder leiding van een Amerikaanse LSO of ‘batsman’.

Op woensdag 8 en donderdag 9 april 1959 werd geoefend met de Fleet Training Group van de US Navy.

 

Naar deel 7.

 

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Wereldreis 1960 index] [Smaldeel reizen  index] [1950] [1952] [1954] [1954] [1955] [1959] [1959] [1961] [1962] [1962] [1963] [1964] [1965] [1967] [1968] [Havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]