BuiltWithNOF
Machinekamer branden 1968

Op deze pagina foto’s mbt de branden in de machinekamers van Hr.Ms. Karel Doorman in 1968. Op 29 april 1968 in de VMK en op 30 april 1968 in de AMK. Verder links naar andere relevante pagina’s, o.a. het officiele proces-verbaal dat werd opgemaakt van het onderzoek naar de oorzaak van de branden.

(foto 0702) Vanaf andere schepen in de haven te Den Helder kijkt men de brand aan boord van de Doorman. Achter de Doorman ligt de kruiser De Ruyter.

(foto 5189) Nogmaals de rookontwikkeling tijdens de brand aan boord van de Doorman, gezien over bakboorzijde vanaf een ander schip.

(foto 5232) Nu de zwarte rook vanuit de schoorsteen tijdens de brand aan boord en gezien vanaf de steiger waaraan de Doorman en De Ruyter lagen afgemeerd.

(foto 0700) Opname van de valreep en de gearriveerde brandweer op de steiger naast de Doorman.

(foto 5193) Een bemanningslid assisteert de marine brandweer op de steiger bij de aanvoer van bluswater.

(foto 5230) Zicht op een brandweer wagen, kruiser De Ruyter en de ‘doorgeef’ rij van bemanningsleden bij de aanvoer van ossenbloed vanaf de kruiser.

(foto 0701) Op deze foto is duidelijk te zien hoe via een lange rij opvarenden de jerrycans met ossenbloed worden aangevoerd naar de Doorman.

(foto 5191) Terwijl de rechter valreep wordt gebruikt voor de aanvoer van extra ossenbloed, kan de linker valreep worden gebruikt voor het aan boord gaan van de brandweer en ander personeel.

(foto 5231) Kennelijk is de brand hier weer onder controle en kan er weer een lachje af bij een bemanningslid.

Aanvulling Loek Goor: onder nummer 3 is de machinist Kalkhoven.

(foto 5233) Een brandweerman en enkele bemanningsleden in een gang aan boord, waarin de brandslang(en) nog aanwezig zijn en kennelijk nog onder druk staan.

(foto 5234) Dit is een zijgang op het H-dek naar BB zijde van het schip. Links zien de toegangsdeur tot de luchtsluis van de VMK. Rechts het lege schap voor de jerrycans met ossenbloed. Na de waterkering het portaal met trap naar het G-dek en de o.a. de afgang naar het slaapverblijf 3J22. We zien dat de gang nog vol met schuim ligt. Links de opstaande aansluiting om het schuimmengsel in de VMK te persen.

(foto 5235) Kennelijk een ABCD hulppost met materiaalkasten en persluchtapparatuur (rechter kast) en een verzameling jerrycans met ossenbloed. Rechts een elektromotor.

 Wie weet waar deze ruimte zich bevond.

(foto 5236) Brandweer en bemanningsleden in een gang aan boord van de Doorman. Wie weet waar deze plek zich in het schip bevond. In het verlengde en links in de gang een doorgang zonder deuren en meteen rechts een waterdichte deur.

(foto 5190) Artikel over de branden in de machinekamers van Hr.Ms. Karel Doorman. Zie ook de foto hieronder. Uit het archief van de Leeuwarder Courant van 1 mei 1968.

(foto 5190a) Foto met onderschrift behorende bij bovenstaand krantenartikel.
Ontvangen van Loek Goor.

(foto 5107) Zie foto en artikel hierboven.

 

Andere relevante pagina’s met betrekking tot de machinekamer branden aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman in april 1958. De links naar deze pagina’s via de ‘Index Algemeen’

Machinekamer(s) na de branden

Proces-Verbaal van onderzoek

Eindrapportage onderzoekers

Brandverslagen 1 en 2

Laatste interview commandant

 

Terug naar index algemeen.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1  '46-'48 index] [R81 1948-1955 index] [R81 1958-1968 index] [Algemeen index] [Vliegkampschip index] [Dekken-indeling en index] [Scheepsfoto's 1a] [Smaldeelschepen index] [Indienststelling 1958 (1)] [De laatste reis 1968 (1)] [Scheepshandelingen index] [Onderdelen schip index] [Bemanning index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek]