BuiltWithNOF

 

 

De laatste reis van 1962 voerde het smaldeel naar de Middellandse Zee. Hr.ms. Karel Doorman was deze reis het vlaggeschip van het smaldeel 1. Dit kwam mede daardat een groot deel van de smaldeelschepen en smaldeelstaf zich bevonden in Nederlands Nieuw-Guinea, terwijl het vlaggeschip van smaldeel de kruiser hr.Ms. De Zeven provincien uit dienst was gesteld ivm plaatsing van een raketinstallatie.
Het smaldeel bestond deze reis verder uit Hr.Ms. De Ruyter, Holland, Rotterdam, De Zeeuw, Zeehond en Tijgerhaai.

Op maandag 8 oktober 1962 vertrok de Doorman vanuit Rotterdam naar zee en vertrokken de overige smaldeelschepen vanuit Den Helder naar zee.

Op dinsdag 9 oktober 1962 embarkeerden de vsq 4 en 8 met respectievelijk de Grumman Trackers en de Sikorsky S-58 helikopters aan boord. Hierop werd koers gezet naar Het Kanaal.

Op woensdag 10 oktober 1962 was er het rendez-vous met de overige smaldeelschepen. Hierop kon een aanvang worden gemaakt met de oefeningen voor het kwalificeren van de vliegers.

Op zaterdag 13 oktober 1962 gingen alle smaldeelschepen op de rede van Ponte de Piedade voor anker. Daar lag als begroeting ook het Portugese fregat NRP Corte Real voor anker. Dankzij het mooie weer kon er buiten boord worden gezwommen (zie ook ‘bemanning’ en ‘sport’). Er werd druk gebruik van gemaakt en werd er door enkele opvarenden ook geoefend in het ‘schip verlaten’ vanaf het G-dek en hogere bordessen.

 

(foto 0579) Zwemmen in open zee. Foto webmaster.

(foto 7135) Het Portugese fregat NRP Corte Real.
Foto internet.

(foto 7097) Foto van de voor anker liggende Karel doorman in de baai van Lagos ter hoogte van Ponte de Piedade. Deze foto is genomen vanaf Ponte de Piedade.
Foto ontvangen van Francisco Castelo uit Portugal.

Kaart met daarop de stad Lagos en positie van Ponte de Piedade in Portugal.

 

Op zondag 14 oktober 1962 was het weer anker op en werd koers gezet richting Gibraltar. Daar werden enkeke oefeningen afgewerkt met assistentie van een Neptune van het vsq 5 en van twee Grumman Trackers van vsq 320, welke voor deze oefeningen waren gestationeerd op het vliegveld van Gibraltar.

Op vrijdag 19 oktober 1962 liep het gehele smaldeel de haven van Gibraltar binnen voor een weekend van ontspanning en sporten.

(foto 2046) Het smaldeel afgemeerd in Gibrtaltar, vlnr De Zeeuw, De Ruyter en de Doorman.
Foto ontvangen van Piet Admiraal.

Op zaterdag 20 oktober 1962 embarkeerden in de haven van Gibralter de Marinierskapel en de hoofdaalmoezenier. Deze waren vanaf het vliegveld Ypenburg via een tussenstop in Bordeaux naar Gibraltar gevlogen.

Op maandag 22 oktober 1962 kwam hier echter weer een eind aan en ging het smaldeel weer naar zee. De Doorman en Rotterdam maakten zich los van het smaldeel en stoomden verder de Middellandse Zee op in de richting van Griekenland en Turkije.

Op zondag 28 oktober 1962 gaf de Marinierskapel een demonstratie van hun kunnen op het vliegdek. Een muzikale parade op volle zee ter hoogte van de Stromboli. De Groningen kwam naast de Doorman varen zodat ook de bemanning van de onderzeebootjager kon meegenieten van de muzikale klanken vanaf het vliegdek.

(foto 0759) De Marinierskapel tijdens een muzikale parade op het vliegdek, op de achtergrond luistert de Groningen mee.
Foto webmaster.

(foto 1146) Belangstellenden op het vliegdek voor de in werking zijnde vulkaan Stromboli.
Foto webmaster.

(foto 2010) Ook vanaf het G-dek werd de werkende Stromboli gadegeslagen door de bemanning.
Foto ontvangen van Joep Fraats.

Op maandag 29 oktober 1962 voerden de Doorman en Groningen door de Straat van Messina en koerste via de Peloponnesus richting de Dardanellen (Canakkale Bogazi).

Op woensdag 31 oktober 1962 werd, nadat de plaats Canakkale was gepasseerdd, vanaf het vliegdek door de commandant een krans in zee geworpen. Dit ter nagedachtenis aan het vergaan van de Turkse onderzeeboot ‘Dumplinar’ in 1953. Op het vliegdek stond een groot deel van de bemanning ceremonieel aangetreden, evenals de Marinierskapel die ingetogen muziek ten gehore bracht.
Hierna werd de Zee van Marmara binnen gevaren en opgestoomd naar de Bosporus .

(foto 5547) Kaart van de Dardanellen en de plaats Canakkale.

(foto 0761) Hr.Ms. Karel Doorman in de Dardanellen met ceremonieel aangetreden bemanning.

(foto 5344) Enkele bemanningsleden staan gereed met de krans aan BB zijde van het vliegdek.

(foto 5930) De krans zweeft tussen schip en water.
Foto ontvangen van Fred Bernhard.

 

Op donderdag 1 november 1962 arriveerden de Doorman en de Groningen in de Bosporus en werd ter hoogte van Instanboel voor anker gegaan.

(foto 3940) De Doorman voor anker op de Bosporus.

Op vrijdag 2 november 1962 werd door de commandant bij het nationaal monument in Istanboel een krans neergelegd. Bij deze plechtigheid stond een erewacht aangetreden evenals de Marinierskapel.

(foto 1155) Het Nationale monument in Istanboel met ervoor de Nederlandse krans.
Foto webmaster.

Op zondag 4 november 1962 was het weer zover en werd de bekende speeltuin van de Doorman weer op het vliegdek geinstalleerd. Hiervan werd weer dankbaar gebruik gemaakt door de Turkse jeugd.

Op maandag 5 november 1962 was het weer anker op en voer man de Bosperus weer af naar de Zee van Marmara op weg naar Griekenland.

De volgende dag op dinsdag 6 november 1962 werd afgemeerd in de haven van Piraeus. Vanuit deze havenplaats bij Athene lag een bezoek aan de Acropolis in Athene natuurlijk voor de hand.

(foto 1939) De Doorman afgemeerd in de haven van Piraeus, op de achtergrond een veel duurdere concurent en waarschijnlijk ook nog zonder rijsttafel.

(foto 1164) Natuurlijk werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Acropolis in Athene te bezoeken.
Foto webmaster.

Op donderdag 8 november 1962 kwam er voor de marinierskapel een einde aan hun ‘zeereis’ en debarkeerde de kapel voor de thuisreis naar Nederland.

Op vrijdag 9 november 1962 kwam er ook een einde aan het bezoek van Griekenland voor de bemanning van de Doorman en Groningen, het was weer ontmeren in Piraeus en werd een koers uitgezet richting Gibraltar.

Op woensdag 14 november 1962, na een weekend op zee, was er het rendez-vous met de overige smaldeelschepen en koerste men richting Lissabon.

Op vrijdag 16 november 1962 liet men het anker vallen in de Taag ter hoogte van Lissabon.

(foto 3701) De Doorman voor anker op de Taag bij Lissabon.
Foto ontvangen van Ton van Diepen.

Op maandag 19 november 1962 werd ook deze laatste buitenlandse haven verlaten en koerste men op ‘huis’ aan.

Op donderdag 22 november 1962 werd, nadat de vsq 4 en 8 waren gedebarkeerd, weer afgemeerd in de haven van Den Helder. Einde van de laatste reis in 1962.

Zie verder meer foto’s van deze reis op de pagina’s mbt:

Marinierskapel aan boord;
Havenfoto’s Istanboel;
Havenfoto’s Athene/Piraeus;
Havenfoto’s Lissabon;
Havenfoto’s Gibraltar;
Bemanning - sport zwemmen.

 

Terug naar index reizen & havens.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Wereldreis 1960] [1950] [1952] [1954] [1954] [1955] [1959] [1959] [1961] [1962] [1962] [1963] [1964] [1965] [1967] [1968] [HAVENS] [Aberdeen] [Aruba 1] [Casablanca 1] [Curacao 5] [Gibraltar 1] [Gotenburg] [Hamburg] [Kopenhagen 1.] [Las Palmas 1] [Lissabon 1] [Montreal - Canada] [San Juan 1] [St. Maarten en Saba] [Toulon & St. Tropez (1)] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]