BuiltWithNOF

 

 

Op maandag 1 maart 1954 arriveerde het smaldeel op de rede van Gibraltar en werden de vliegtuigen afgevlogen naar het militaire vliegveld van de RAF.
De Doorman liep hierna de havan van Gibraltar binnen voor onderhoud.

Op maandag 8 maart 1954 werd weer ontmeerd en vertrok het smaldeel vanuit Gibraltar naar de Middellandse Zee.
Op open zee werden de vliegtuigen weer aan boord genomen.
Hierna vonden oefeningen plaats met de Britse Home Fleet.

(foto 5405) De start van een Seafury aan boord van de Doorman.
Foto ontvangen van Henk Vijge.

(foto 5406) Hier krijgt de vlieger van de Firefly P-37 een ‘wave-off’ en moet de landing afbreken. We zien de deklandingshaak naar beneden en onder op de foto het ‘batsman’ bordes.
Foto ontvangen van Henk Vijge (ook 1575 De Jager en 1655 Van Raavens)

(foto 5417) De LSO of ’batsman’ welke de vlieger assisteerde bij de landing van de vliegtuigen aan boord. We zien hier de nadering van een Firefly.
Foto ontvangen van Henk Vijge.

(foto 5423) Een Seafury in de landing, de deklandingshaak kan elk moment een van de remkabels grijpen.
Foto ontvangen van Henk Vijge.

(foto 5409) De Seafury F-21 is geland en taxiet naar het dekpark voor op het schip. In dit geval is geen barrier nodig om het vliegtuig te stoppen. Niet alle landingen liepen echter goed af.
Foto ontvangen van Henk Vijge.

Op donderdag 11 maart 1954 einde oefening en liep het smaldeel weer de haven van Gibraltar binnen.

Op maandag 15 maart 1954 vertrok het smaldeel uit Gibraltar om de oefeningen met de Britse Home Fleet te vervolgen en onderwijl koers te zetten naar Plymouth.

Hieronder enkele opnamen tijdens de reis waarbij de landingen niet zo goed verliepen.

(foto 5416) Deze Firefly maakt verder een buiklanding nadat het SB wiel bij de landing is afgebroken en zelfstandig zijn weg vervolgt richting eiland. Het vliegtuig heeft wel een remkabel gepakt en schuift niet verder over het vliegdek.
Foto ontvangen van Henk Vijge.

(foto 5411) Deze onfortuinlijke Seafury F-22 is tot stilstand gekomen in de BB catwalk.
Foto ontvangen van Henk Vijge.

(foto 5410) Deze Firefly F-37 had de assistentie nodig van de barrier om tot stilstand te komen. Op de navolgende foto’s is duidelijk het nut van deze barrier zichtbaar. Dit om te voorkomen dat het vliegtuig zou botsen op de reeds in het dekpark geparkeerde vliegtuigen. Later tijdens deze reis ging de F-37 alsnog verloren.
Foto ontvangen van Henk Vijge.

(foto 5412) Een Seafury na de landing in de barrier in de typische stand met de neus op dek. Nadat de wielen door de barrier zijn gestopt zorgt het gewicht van de motor in de neus dat deze naar het vliegdek duikt.
Foto ontvangen van Henk Vijge.

 

Op vrijdag 2 april 1954 arriveerde het smaldeel samen met de Engelse oorlogsbodems in Plymouth.

Op maandag 5 april 1954 werd Plymouth weer verlaten.

De volgende dag op dinsdag 6 april 1954 was er een rendez-vous met het radar-instructieschip Hr.Ms. Soemba.
Al oefenend werd de thuisreis aanvaard.

Op woensdag 14 april 1954 debarkeerden de vliegtuigsquadrons, helaas met minder vliegtuigen dan bij het embarkeren.
Hierna voer de Doorrman samen met de twee onderzeeboten de Nieuwe Waterweg op richting de vertrouwde boeien in Rotterdam.
De overige smaldeelschepen stoomden op naar Den Helder waar ook werd afgemeerd.

 

Terug naar index reizen & havens.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Wereldreis 1960] [1950] [1952] [1954] [1954] [1955] [1959] [1959] [1961] [1962] [1962] [1963] [1964] [1965] [1967] [1968] [HAVENS] [Aberdeen] [Aruba 1] [Casablanca 1] [Curacao 5] [Gibraltar 1] [Gotenburg] [Hamburg] [Kopenhagen 1.] [Las Palmas 1] [Lissabon 1] [Montreal - Canada] [San Juan 1] [St. Maarten en Saba] [Toulon & St. Tropez (1)] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]