|
Op deze pagina beginnen we tijdens de reis van 8-10-1962 t/m 22-11-1962 naar o.a. Turkije en Griekenland. Tijdens deze reis was de Marinierskapel aan boord en maakte de kruiser De Ruyter (C801) deel uit van het smaldeel.
(foto 1358) Hr.Ms. Karel Doorman voor anker met op de achtergrond Hr.Ms. De Ruyter. Op deze foto de kenmerken R81 op de boeg, UHF antenne haaks, bridle catcher en Tacan antenne. R81 op de schoorsteen is hier nauwelijks zichtbaar.
(foto 0761 en 1348) De Doorman in de Dardanellen op weg naar Istanbul. Aldaar door de commandant een kranslegging in het water op de plaats waar de turkse onderzeeboot ‘Dumplinar’ is vergaan. Een deel van de bemanning staat cereminieel aangetreden op het vliegdek. Rechts achter het eiland de Marinierskapel. Hier zichtbaar de kenmerken R81 op de boeg en schoorsteen, bridle catcher, gele centerline vast en Tacan antenne. Foto fotodienst Doorman.
(foto 1364) Nogmaals een opname van deze ceremonie op 13-10-1962. De Marinierskapel staat nu op het voorschip en bij het hoekdek staat o.a. de commandant voor de kranslegging. Op deze opname zien we bovendien het kenmerk van de gele driehoeken of de ‘Fuik’ aan het begin van de landingsbaan en de UHF antenne haaks. Foto ontvangen van Herman Repping.
(foto 0763) Nogmaals een opname van deze gebeurtenis. Foto ontvangen van G.W. Driessen.
(foto 2043) Het afmeren door de Doorman in de haven van Las Palmas op 1-2-1963. Foto ontvangen van Piet Admiraal.
(foto 2774) Zicht vanaf de Doorman op de onderzeeboot Zeehond (S809) in de haven van Las Palmas. Foto ontvangen van Ruud Mielard.
(foto 5248) Meerrol in de haven van Las Palmas. Foto Maritiem Digitaal.
Tijdens deze oefenreis kwam het smaldeel in zeer zwaar weer terecht ter hoogte van Brest. Een van de onderzeebootjagers liep zware schade op en moest terug keren naar Nederland. De bridle catcher van de Doorman werd door de zware zee beschadigd en werd terug geslagen op het vliegdek. Terwijl de Doorman in baai nabij Brest voor anker lag is een noodreparatie uitgevoerd.
(foto 1670) De Doorman voor anker ter hoogte van Invergorden. Zichtbaar de kenmerken R81 op de boeg en schoorsteen en de Tacan antenne. Foto ontvangen van Peter de Haan.
(foto 1078) Nogmaals de Doorman voor anker in de Cromarty Firth ter hoogte van Invergorden. Foto webmaster.
(foto 0837) De Doorman afgemeerd op de boei(en) in de haven van Goteburg 17-5-1963. Foto fotodienst Doorman.
Op 29 apil 1963 vertrok de Doorman vanuit Den helder met 235 mobilisabel personeel naar zee voor een maand. Op 24 mei 1963 zat de herhalingsoefening voor deze maten er weer op.
(foto 1990) Een fraaie opname van de Doorman in volle zee met naast de vliegcentrale een Sikorsky S-58 geparkeerd en op het achterschip een groot aantal Grumman Trackers.
(foto 1598) Zelfde fraaie opname van Hr.Ms. Karel Doorman, maar nu ondertekend door de commandant J.B.M.J. Maas. Kennelijk werden deze foto’s overhandigd aan personeel op herhaling. Op 29 april 1963 vertrok de Doorman uit Den Helder met 235 man mobilisabel personeel extra aan boord. Op 24 mei 1963 liep de Doorman de haven van Rotterdam binnen voor de ontscheping van dit mobilisabel personeel. Foto ontvangen van Alex Bruinooge.
(foto 6034) Aankomst van de Doorman in de Firth of Clyde om met assistentie van slepers af te meren aan de Princess pier in Greenock.
(foto 4630) De Doorman aan de Princess pier in Greenock. Zichtbaar de kenmerken R81 op de spiegel, groene ramp, de olieslag goot aan BB achter vliegdek en niet goed zichtbaar maar wel aanwezig de Tacan antenne.
(foto 3832) De Doorman gepavoiseerd afgemeerd aan de Princess pier in Greenock. Foto ontvangen van Jaap Jansen (JHA)
(foto 1218) Belangstelling voor de Doorman en twee onderzeebootjagers aan de Princess pier, door de inwoners van Greenock. Foto webmaster.
|