|
Op deze pagina aandacht voor de communicatie tussen de schepen onderling door middel van seinvlaggen. Een belangrijk middel voor communicatie tussen schepen op zichtbare afstand zonder dat deze kunnen worden onderschept door de vijand, dit in tegenstelling tot de radiografische verbindingen. De onderstaande tabel geeft de codes weer vanaf 1969. De betekenis in het rood was van toepassing voor 1969 (maar mogelijk nog steeds van toepassing).
Tabel met seinvlaggen
|
Alfa
|
Ik heb een duiker beneden, houd goed vrij van mij en vaar langzaam.
|
|
Bravo
|
Ik vervoer gevaarlijke stoffen.
|
|
Charlie
|
Ja (bevestigend).
|
|
Delta
|
Ik kan moeilijk manoeuvreren.
|
|
Echo
|
Ik verander van koers naar SB.
|
|
Foxtrot
|
Ik ben ontredderd, maak verbinding met mij. Aan boord: Vliegrol.
|
|
Golf
|
Ik heb een loods nodig.
|
|
Hotel
|
Ik heb een loods aan boord. Aan boord: Helikopterrol.
|
|
India
|
Ik verander van koers naar BB.
|
|
Juliet
|
Ik sta in brand en heb gevaarlijke lading, houd afstand.
|
|
Kilo
|
Ik heb een bericht voor u.
|
|
Lima
|
U moet uw schip onmiddellijk stilleggen.
|
|
Mike
|
Mijn schip ligt stil.
|
|
Novem ber
|
Nee (ontkennend).
|
|
Oscar
|
Man over boord.
|
|
Papa
|
In de haven: allen die met het schip meegaan, moeten aan boord komen. Op zee: mijn netten zitten vast aan obstakel.
|
|
Que bec
|
Quarantine.
|
|
Romeo
|
U kunt voorzichtig oplopen. Aan boord; langszij voor BOZ.
|
|
Sierra
|
Ik sla achteruit.
|
|
Tango
|
Houd vrij van mij.
|
|
Uni form
|
U stuurt een gevaarlijke koers.
|
|
Victor
|
Ik heb hulp nodig. Aan boord: visitors, ‘open house’.
|
|
Whis key
|
Ik heb medische hulp nodig.
|
|
Xray
|
Onderbreek uw manoeuvre.
|
|
Yan kee
|
Ik sleep mijn anker over de grond.
|
|
Zulu
|
Ik heb een sleepboot nodig.
|
Vervangingswimpels
|
|
|
1e vervangwimpel. Aan boord: smaldeelcommandant van boord.
|
|
|
2e vervangwimpel.
|
|
|
3e vervangwimpel. Aan boord: commandant van boord.
|
|
|
|
NATO nummer vlaggen
|
|
1
|
Nato nummervlag
|
|
2
|
Nato nummervlag
|
|
3
|
Nato nummervlag
|
|
4
|
Nato nummervlag
|
|
5
|
Nato nummervlag
|
|
6
|
Nato nummervlag
|
|
7
|
Nato nummervlag
|
|
8
|
Nato nummervlag
|
|
9
|
Nato nummervlag
|
|
0
|
Nato nummervlag
|
|
|
|
|
|
|
|
(tabel 5773 en 5774)
Vervangingswimpels Over het algemeen hijst men maximaal vier vlaggen tegelijk. De vervangingswimpels worden gebruikt als meerdere keren dezelfde vlag nodig is en er maar een stel vlaggen aan boord is. Wil men bijvoorbeeld 'Zeeland' seinen, dan seint men eerst Z E v2 L en daarna A N D. Met 'v2' wordt dan bedoeld: hier had dezelfde vlag moeten hangen die al op de tweede plaats hangt.
Andere betekenissen voor enkele seinvlaggen welke van toepassing waren voor 1969.
Alfa
|
Ik ben bezig met een snelheidsproef.
|
Juliet
|
Ik ga een bericht seinen met de armen.
|
Kilo
|
Gij moet uw schip onmiddellijk tot stilstand brengen.
|
Lima
|
Gij moet stoppen. ik heb iets belangrijks mede te delen.
|
Mike
|
Ik heb een dokter aan boord
|
Papa
|
Op zee: Uw lichten zijn uit of branden slecht.
|
Quebec
|
Mijn schip is ‘gezond’ (niet besmettelijk). Ik verzoek practica.
|
Romeo
|
De vaart is uit mijn schip. Gij kunt mij voorzichtig op het gevoel voorbij varen.
|
Tango
|
Loop niet voor mij over.
|
X-ray
|
Onderbreek het ten uitvoer brengen van uw voornemens en kijk uit naar seinen van mij.
|
Yankee
|
Ik heb mail aan boord.
|
Zulu
|
Te gebruiken om zich te wenden tot seinstations aan de wal of om ze op te roepen.
|
|
(foto 5559) Kaart met de aanduidingen en betekenissen van speciale vlaggen en wimpels. Zie ook tabel hieronder.
|
Code
|
Antwoordwimpel
|
|
Negat
|
Negatiefwimpel
|
|
Screen
|
Zwarte wimpel
|
|
Prep
|
Voorbereidingswimpel
|
|
Corpen
|
Koerswimpel
|
|
Port
|
Bakboordvlag
|
|
Desig
|
Aanwijswimpel
|
|
Speed
|
Vaartvlag
|
|
Div
|
Divisievlag
|
|
|
|
|
Emerg
|
Urgentvlag
|
|
Stbd
|
Stuurboordwimpel
|
|
Flot
|
Groep of flottieljevlag
|
|
Station
|
Postvlag
|
|
Form
|
Formatiewimpel
|
|
Subdiv
|
Subdivisie
|
|
Int
|
Vraagwimpel
|
|
Turn
|
Draaiwimpel
|
|
Pennant winmpels
|
|
1
|
Pennant 1
|
|
2
|
Pennant 2
|
|
3
|
Pennant 3
|
|
4
|
Pennant 4
|
|
5
|
Pennant 5
|
|
6
|
Pennant 6
|
|
7
|
Pennant 7
|
|
8
|
Pennant 8
|
|
9
|
Pennant 9
|
|
0
|
Pennant 0 (zero)
|
|
(tabel 5775 en 5776)
Hieronder enkele foto’s van oude seinkaarten.
(foto 5557) Een oude seinvlaggenkaart.
(foto 5558) Nogmaals een oude seinvlaggenkaart.
(foto 5777)
(foto 5565) Het B-dek of ‘seindek’ aan boord van de Doorman. We zien op deze tekening dat er zowel aan SB als BB vlaggenkasten staan opgesteld. Vanaf dit dek werden de seinvlaggen in de seinra gehesen. De groene stippen geven de aansluitingen aan van de mast op het dek.
(foto 0768) Op deze foto zien we bij A: de vlaggenlijnen vanaf de seinra naar de bevestiging op het seindek; B: een deel van de BB vlaggenkast; C: een van de BB seinlampen.
(foto 4602) Nogmaals een opname van het seindek maar nu aan SB met zichtbaar een groter deel van de vlaggenkast met daarin de vlaggen en andermaal een van de seinlampen aan SB. De deur links geeft toegang tot het trapportaal en recht naar voren de toegang tot de admiraalsbrug. Links boven enkele vlaggenlijnen.
(foto 5560) Een kijkje in een vlaggenkast, we kunnen links boven in de hoek de aanduidingen A, B, C etc. zien. Vanuit een dergelijke vlaggenkast is snel een bepaalde code te hijsen, door de benodigde vlaggen aan elkaar te koppelen aan de vlaggenlijn.
(foto 5266) Tekening van de mast van de Karel Doorman QH-1 met enkele seinvlaggen, waaronder ‘hotel’ voor helicopterrol en de ‘foxtrot’ voor vliegrol.
(foto 4320) De mast van Hr.Ms. Karel Doorman R81 na 1960
(foto 4734) De plaatsen waar in de mast en op het eiland vlaggen gevoerd konden worden. A. de bovenste seinra aan SB en Bb; B. de onderste seinra aan SB en BB; C. de vlaggenmast voor de commandovlag; D. de afzonderlijk ra, gaffel of vlaggenstok aan SB voor het vlaggen van top en E. de vaste vlaggenstok voor de nationaliteitsvlag op zee tijdens vliegrol. Ook wanneer om een andere reden de vaste vlaggenmast op het achterdek van het vliegdek niet opgesteld kon worden, bijv. olie afgeven vanaf het vliegdek.
|
(foto 2815) De mast van de Doorman met de diverse vlaggenlijnen naar onderste en bovenste ra aan SB en BB zijde. A: Bovenste SB ra met de lijnen 1 t/m 3 van buiten naar binnen genummerd. B: Onderste SB ra met de lijnen 1 t/m 4 van buiten naar binnen genummerd. C: Aan SB een extra ra cq vlaggenstok met 2 lijnen. D: . De vlaggenstok voor de commandovlag van de smaldeelcommandant. E: De vlaggenlijnen aan SB en F: de vlaggenlijnen aan BB. De vlaggen worden gelezen van boven naar beneden en van buiten naar binnen.
Wie weet waarvoor C werd gebruikt?, mogelijk de Koninklijke standaard of de bestemmings- of beleefdheidsvlag. Zie ook volgende foto’s ivm gebruik hiervan. Gaarne een mail naar de webmaster met bijzonderheden: webmaster(at)vlaggeschipsmaldeel5.nl.
|