BuiltWithNOF

 

 

13 mei 1955 tot 28-5-1958.

Van 1955 tot en met 1958 werd de Doorman grondig verbouwd. Het schip werd o.a. voorzien van een nieuw eiland, nieuwe liften, een hoekdek, een stoomkatapult en deklandingspiegels. Zie ook de afzonderlijke pagina “Indienstelling 1958”, welke ook plaats vond op de werf van Wilton-Fijenoord. In deze periode was het schip uit dienst gesteld en voerde geen vlag of geus.

(foto 5215) Overzicht van de werkzaamheden aan boord bij de grote verbouwing.

(foto 5211) Een nieuw schroefblad, aan de randen nog ingepakt, wordt neergelaten in het dok voor bevestiging aan de BB schroefas.

(foto 5209) Het ‘oude’ eiland is geheel los van het schip en wordt omhoog gehesen door een zware kraan.

(foto 5210) Overzicht van het verwijderen van het ‘oude’ eiland. Ook is men reeds bezig met het hoekdek.

(foto 3349) Het nieuwe eiland wordt in delen geplaatst, we zien al duidelijk de contouren van het nieuwe eiland.
Foto ontvangen van Rinus Verschuren.

(foto 3350) Een van de nieuwe liften wordt aan boord gehesen, gezien de positie van de kraan betreft het hier de voorlift. We zien op deze foto dat het eiland ook al verder is afgebouwd.
Foto ontvangen van Rinus Verschuren.

(foto 5216) Het betreft inderdaad de nieuwe voorlift, die men nauwkeurig op zijn plaats laat zakken. Voor alle zekerheid heeft men er ook nog ‘voor’ opgeschreven.

(foto 6001) De nieuwe schoorsteen zal naar zijn plaats worden getakeld.

 

(foto 5213) Ook de nieuwe schoorsteen wordt door de lucht aangeleverd voor plaatsing op het nieuwe eiland.

(foto 5214) Fier staat de nieuwe schoorsteen voor de nog kale mast. De basis voor de twee VI radarantennes zijn ook reeds aangebracht,

(foto 5207) Ook de nieuwe stoomkatapult is reeds ingebouwd. We zien duidelijk dat dit onderdeel voor de ‘K.Doorman’ was bestemd. In de uitsparing zien we de staalkabel van de ‘jigger-installatie’. Zie ook de pagina “katapultmachinekamer”.

(foto 5208) Hier is men druk bezig met de aanleg en afwerking van de opstelplaats voor de katapult. We zien reeds de rollen van de rollenbaan om het vliegtuig op zijn plaats te richten. Op de voorgrond de vele hydraulische leidingen voor de bediening van de rollen en de choks.

(foto 5217) Hier de twee stoomcilinders met daarop de geleiders voor de katapultslede, rechts boven op de foto. Aan deze katapultslede zat de shuttle waaraan de strop werd bevestigd als verbinding tussen katapult en vliegtuig.

(foto 5218) De twee stoomcilinders van de katapult waarin de twee zuigers door de stoomdruk naar voren werden geperst. Deze cilinders liepen onder de gehele ‘track’ of katapultbaan.

(foto 5280) Zicht op de hangaar tijdens de verbouwing.

(foto 7516) Op het schip is een lange werkkeet aangebracht, er is al een begin van het nieuwe eiland.

(fotop 7517) Opname van de andere kant. Op het voordek de overdekte halfronde werkruimte en het eerste deel van het nieuwe eiland.

(7518) Opname van het deel van het nieuwe eiland dat reeds is aangebracht.

(foto 7519) Hier is men bezig met de ronding aan de achterkant van het nieuwe hoekdek. Tevens het begin van de landingsbaan op het vliegdek.

(foto 7520) Zicht op de Doorman met reeds de mast en radar antennes aangebracht. Het gehele eiland staat nog in de steigers.

(foto 7521) Zicht vanaf het eiland naar het achterdek met achterlift. Op de achtergrond de “Wilton Villa”, waar de weduwe van sbn Karel Doorman heeft gewoond.

(foto 7063) Personeel van de werf Wilton-Fijenoord op de vernieuwde Karel Doorman.
Foto internet.

 

Naar Wilton-Fijenoord werf 3.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Algemeen index] [Vliegkampschip index] [Dekken-indeling en index] [Scheepsfoto's index] [Indienststelling 1958 (1)] [Uitdienststelling 1968] [Smaldeelschepen index] [Scheepshandelingen index] [Onderdelen schip index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Wereldreis 1960 index] [Smaldeel reizen  index] [Havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]