BuiltWithNOF
Afvliegen naar Valkenburg

Bij de beschrijvingen van de reizen van de Doorman staat aan het begin de vermelding embarkeren van de vliegtuigsquadrons. Aan het einde van een reis op de voorlaatste of laatste dag de vermelding van debarkeren van de squadrons. Dit werd ook wel het opvliegen en afvliegen genoemd. Dinsdag 26 oktober 1965 was een afvliegdag vanaf de Doorman naar Valkenburg. Gedurende de voorgaande reis was er Exercise “Totem Pole”, “TOTEX” voor de vliegdienst.
Hieronder opnames uit een film gemaakt tijdens deze reis aan boord van de Doorman door de ex-Grumman Tracker vlieger Jaap de Moor.

4290 Als 2e vlieger ben ik belast met de ‘walk-around inspectie”, het visueel inspecteren van het vliegtuig op beschadigingen etc.

4291 Het controleren van de cylinder-rij op vogelnesten, -op zee ?-, en achtergebleven gereedschap. Een relikwie uit voorbije luchtvaart jaren, maar het hoorde er nog steeds bij, en nog vele jaren er na...

4292 Een extra foto, omdat het mijn filmpje is...

4293 Het “cool” naderen van mijn vliegtuig-commandant, Ltz. 1 Jack van der Schraaf. In zijn linker hand heeft hij de rode ‘Form 700”. Dat is het technisch logboek van de machine. Met de crew-chief heeft hij het een en ander door genomen en getekend voor acceptatie. In de achtergrond de VDO.

4294 De VDO en Ltz v/d Schraaf lopen gebroederlijk op, waarschijnlijk jaargenoten.

4295 ‘Jack’ stapt in. Het trapje werd op ingenieuze wijze ingeklapt en aan de deur bevestigd.

4296 De enige andere afvlieg crew op film. Ltz 2 oc Alderwereld van Roozenburg. Of de spelling van zijn niet alledaagse naam correct is, weet ik niet. In mijn album staat hij simpelweg genoteerd als ‘Alvaro’.

4297 Alvaro’s co-pilot, Ferry Gonggrijp, die tot op heden niet weet dat hij op film staat.

4298 We naderen de catapult. Er zijn veel kijkers ter hoogte van de voorlift. Iemand die daar echter ambtshalve staat is de kleine man op de voorgrond in het blauwe hesje. Hij is de belangrijke cockpit-check-bord ophouder, en zal kort na deze opname in actie komen.

4299 De VDO wappert met zijn groene vlaggetje, ten teken dat er vol vermogen gegeven mag worden. Scheeps-LSO ‘Sam’ van der Heide staat rechts achter hem.

4300 Wanneer er vol vermogen is bereikt en alles in de cockpit er goed uitziet, geeft de co-pilot de groet aan de VDO. Deze op zijn beurt doet ook een controle rondje en na een OK van de catapult officier gaat de groene vlag abrupt naar beneden. Het lanceer-proces is begonenn. Hij groet ten afscheid, Sam volgt. De rest wacht af.

4301 De VDO ‘beeindigt de groet’ als er beweging in het geheel komt. Sam loopt daarin wat achter, zijn taak lag per slot op het LSO platform, niet hier.

4302 Het schot begint. De toeschouwende meute wordt streperig. Normaal gesproken houdt de vlieger zijn hoofd nu tegen de ‘headrest’ gedrukt, blik naar voren gericht. Niet echter deze keer. Overdwars, met de camera min of meer klemvast.

4303 Na een seconde veegt er een al uitdunnende groep langs.

4304 Hier staan er nog slechts zeven...

4305 Na twee seconden zijn er dan nog vier over.

4306 Binnen drie seconden zijn we alleen, met het laatste restje vliegdek en de zee.

4307 In ‘loose formation’, een wat ruimer verband, wordt er naar huis gevlogen.

4308 In ‘loose formation’ op weg naar MVKV.

4309 MVKV, baan 06. Nu helaas door de tijd ingehaald.

 

Terug naar Tracker index.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [Untitled664] [S2A Tracker index] [Avenger] [Sea Otter] [Sea Hawk] [Firefly] [Seafury] [Sikorsky] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek] [Contact]