|
Op deze pagina foto’s van de “Delmar” sleepdoel installatie onder de stuurboord vleugels van de Grumman Tracker. Deze fungeerde als vliegen ‘schietschijf’ voor de andere Grumman Trackers en/of voor het scheepsgeschut. Verder uitleg en details van deze installatie. Het uiteindelijke doel de rode ‘dart’ hing aan een lange draad achter de Tracker met de sleepdoelinstallatie.
(foto 0455) De Grumman Tracker 168 met onder de rechter vleugel de “Delmar” sleepdoel-installatie. Eenmaal in de lucht kon men dit doelobject (op volgende foto’s het rood gekleurde deel, de ‘dart’) laten vieren zodat het achter de slepende Tracker kwam te hangen. Foto ontvangen van Martin Blokker.
(foto 0456) Detailopname van de “Delmar” installatie. We zien dat deze was bevestigd aan twee van de rakethouders onder de vleugel. Foto ontvangen van Martin Blokker.
(foto 0457) Detailopname van een deel van de “Delmar” installatie onder de vleugel van een museum Grumman Tracker bij het Aviodome op Schiphol. De installatie voor het vieren van het doel is aanwezig, het uiteindelijke doel waar op gericht kon worden, de dart, ontbreekt hier. Het geheel is la behoorlijk aangetast door de ‘tand des tijds’.
(foto 7617) De Grumman Tracker 159V op het MVKV met de “Delmar” installatie onder de SB vleugel.
(foto 1017) Hier staat de Tracker 153 op de katapult om gekatapulteerd te worden met onder de rechter vleugel de “Del Mar” sleepdoelinstallatie. Tijdens de vlucht zal het rode deel worden uitgedraaid tot dit op afstand achter de Tracker hangt. Foto webmaster.
(foto 7616) De Tracker 160 met “Delmar” op de katapult.
(foto 0774) De Tracker 159 met de “Delmar” gereed voor de katapult lancering.
(foto 3755) Ook de Tracker 162 staat gereed voor de lancering met onder de SB vleugel de “Delmar” installatie.
(foto 0459) Hier verlaat een Tracker voorzien van de “Delmar” sleepdoelinstallatie het vliegdek voor een oefening om als (lucht)haas te gaan fungeren. Foto webmaster.
(foto 0460) De Grumman Tracker 160 in de lucht en voorzien van de “Del Mar” installatie. Foto van Henk Eldering.
(foto 5366) Vliegende Grumman Tracker met de “Delmar” onder de vleugel maar nog niet aan de lijn achter het vliegtuig.
(foto 7226) Nogmaals een opname van de Tracker 159 met de “Delmar”.
(foto 7598) Tracker 168 met de “Delmar” aan de andere kant.
(foto 7580) De Tracker 168 nu met de ‘dart’ aan de uitgedraaide lijn achter het vliegtuig (zie pijl).
(foto 7618) Na de schietoefening gaat de ‘luchthaas’ Tracker weer landen.
(foto 6456) De Tracker met de “Delmar” is bijna weer geland aan boord van de Doorman. Foto ontvangen van Hubert Lahey.
(foto 0461) Hier een Tracker terug van oefening en tijdelijk geparkeerd ter hoogte van het eiland. Op deze plaats zal de “Delmar” sleepdoelinstallitie weer worden gedemonteerd. Hiertoe is de rechter motor stil gezet. De linker motor draait nog om even later de vleugels te kunnen vouwen en te taxiën naar het dekpark op het voorschip. Normaal werden meteen na de landing en onder het taxiën de vleugels reeds gevouwen. Nu moet de SB vleugel horizontaal blijven voor de demontage. Foto ontvangen van Rob Becker.
(foto 0462) Detailopname van voorgaande foto. We zien nu ook de verrijdbare installatie waarmee de gedemonteerde “Delmar” installatie kan worden vervoerd en geparkeerd in de hangaar tot de volgende oefening. Hier is ook ook duidelijk te zien dat onder de rechter vleugel twee rakethouders worden gebruikt voor de bevestiging van de “Delmar”.
(foto 5065) De ‘Delmar’ in zijn transporter zoals we die ook zien op vorige foto. Op deze foto duidelijk te zien de vier bevestigingspunten, twee voor elke rakethouder. Foto ontvangen van Rob Becker.
(foto 2361) De ‘Del Mar’ sleepdoel installatie opgesteld in het Militair Luchtvaart Museum, naast de Grumman Tracker 160. Het voorste grijze deel werd onder de SB vleugel bevestigd aan twee van de drie rakethouders. Op dit bevestigingsdeel zit nu de gele standaard waaraan de installatie hangt. Foto webmaster.
(foto 2362) Foto vanuit andere hoek. Foto webmaster.
(foto 2363) Detail van deze sleepdoel installatie. Voorop zitten kennelijk verstelbare propellerbladen. Dienden deze voor de aandrijving van het mechanisme om het ‘doel’ uit- en in te draaien. Wie weet hierop het juiste antwoord. Foto webmaster.
Aanvulling door Jaap de Moor:
DelMar sleepdoel installatie.
Hoofd onderdeel was een spoel met daarop 5000 meter pianodraad gewikkeld, met daaraan vast het doel, de rode "dart", gemaakt van glasvezel om een metalen wapening heen. De wapening was nodig voor sterkte maar vooral ook om het doel zichtbaar te maken op de Radar. De 140 kt (knopen) vliegsnelheid van de S2N was voldoende om de kleine propeller met verstelbare spoed aan te drijven, die, gekoppeld aan de spoel, deze deed uit -of indraaien. De bediening van de propeller spoed was electrisch middels een control panel dat in het bolle stuurboord cockpit zij-raam werd gemonteerd. ( Op dezelfde plaats werd 's nachts de joystick aangesloten die het zoeklicht aan de stuurboord vleugel moest bedienen ). Het aantal gemeten omwentelingen van de spoel werd omgezet in de uitloop afstand van de dart. Daar waren strenge veiligheids regels op van toepassing in verband met vlieghoogte en schootsafstand. Het binnenhalen van de dart verliep met een vaste snelheid en werd op het eind automatisch afgeremd zodat de dart beheerst tegen de stabilisatie-ring aanliep om daarna gelocked te worden. Als de dart er tijdens de oefening werd afgeschoten kon de kabel niet netjes worden binnen gehaald. In dat geval, en wanneer er- soms- een vastloper optrad werd het restant kabel gekapt met de electrisch bediende cable-cutter. De schakelaar hiervan was afgeschermd door een "safety guard", die eerst opgeklapt moest worden om de schakelaar te kunnen bedienen. Dat mocht uiteraard alleen boven zee gebeuren.
Het rondvliegen als kanonnier- lustobject was tamelijk geestdodend als er heen en weer langs de mitrailleurs, of wat ook, gevlogen moest worden. Geheel anders werd het als er runs recht op het schiettuig in werden besteld! Het was dan zeer te hopen dat de goede Radar blip werd aangezien voor het doel, het blijft per slot mensenwerk....Lichtspoor dat recht op je afkomt is een adrenaline opwekker, al zie je al snel dat het waarschijnlijk onder je door zal gaan!
(foto 2364) Opname van het uiteindelijke rode ‘doel’ (dart) waarop geschoten werd en welke achter de Tracker door de lucht werd ‘voortgesleept’ Op de achtergrond is zichtbaar de Grumman Tracker 160. Foto webmaster.
(foto 5064) Tekening van de doorsnede van de “Delmar” met boven de spoel met pianodraad en de aandrijving hiervan door de kleine propeller aan de voorkant. Deze pianodraad wordt via geleide schijven naar de ‘dart’ gevoerd. In dit traject zit ook de cable-cutter.
|