BuiltWithNOF
Ditch Sikorsky 138

Tijdens de voorjaarsreis naar de Canarische eilanden van 22 oktober tot en met 10 december 1964, kwam de Sikorsky 138 op vrijdag 30 oktober 1964 in problemen en maakte een ditch in zee nabij Kaap Finisterre. Onmiddellijk koersten de Doorman en enkele onderzeebootjagers naar de plaats van het ongeval, terwijl er twee andere Sikorsky helicopters zich ontfermden over de bemanning van de 138 in zee.
De 138 was uitgerust met het “Flotationgear” systeem. Hierdoor bleef de 138 drijven. Nadat de bemanning uit zee was gered werd de 138 met behulp van een schouw terug gesleept naar de Doorman en met behulp van de grote laadboom weer aan boord gehesen.
Hieronder een fotoserie van deze ditch en de redding van de helicopter bemanning.

(foto 0650)  De Doorman stoomt reeds op naar de plek des onheils. Verschillende bemanningsleden staan reeds te turen of er al iets te zien is van de crash van heli 138.
Foto webmaster.

(foto 0651) Een van de bemanningsleden staat kennelijk te wijzen in de richting van het ongeval.
Foto webmaster.

(foto 0652) Terwijl de Doorman opstoomt naar de plaats van het ongeluk, maakt men de reddingsjol gereed om te laten vieren als men is gearriveerd.
Foto webmaster.

(foto 0653) De plaats van het ongeval. Heli 138 blijft drijven dankzij het “Flotationgear” systeem. Zie uitleg bij latere foto’s in deze serie. Een van de bemanningsleden wordt gered en opgehesen door een andere helicopter.
Foto ontvangen van Gerard Haas.

Dit blijken achteraf de 135 en 137 te zijn geweest.

(foto 0654) Hier zijn op de plaats van het ongeval ook twee onderzeebootjagers aangekomen. Boven de heli 138 in het water hangt nog een andere helicopter (135 of 137).
Foto webmaster.

(foto 0655) Hier is een schouw met personeel vanaf Hr.Ms. Karel Doorman aangekomen bij de drijvende heli 138.
Foto ontvangen van Gerard Haas.

(foto 0656) Nadat de schouw heeft vastgemaakt aan de heli 138, wordt deze naar de Doorman terug gesleept.
Foto webmaster.

(foto 0657) De heli 138 is al drijvende naar de Doorman gesleept en ligt nu naast het vliegkampschip. Twee vliegtuigmakers zijn bezig met de voorbereidingen om de heli op te hijsen met de grote laadboom van de Doorman. De inzender G. Haas is een van de twee vliegtuigmakers die op de heli liggen.
Foto ontvangen van Gerard Haas.

(foto 0658) De heli 138 hangt in de grote laadboom en de lier hijst de heli naar het vliegdek. We zien nu duidelijk de twee grote ballonnen aan de wielen van de heli.
Foto ontvangen van Gerard Haas.

(foto 0659) Hier zweeft heli 138 aan de lier bijna ter hoogte van het vliegdek.
Foto ontvangen van Gerard Haas.

Tijdens het ophijsen kwamen de rotorbladen van de heli hard in aanraking met het schip en dat had een krakend geluid tot gevolg. Jaap de Moor.

(foto 0660) Heli 138 geparkeerd op het vliedek. Hier zien we duidelijk dat de 138 reeds was voorzien van het “Flotationgear” systeem.

(foto 0661) Opname van heli 137 waarop duidelijk het “Flotationgear” systeem is te zien. Op de wielstang is een cilinder met perslucht aangebracht. Wanneer nu de heli in het water terecht komt wordt het systeem geactiveerd en wordt de perslucht uit de cilinder in een grote ballon geperst. Deze ballon zit opgevouwen in een aluminium behuizing op het wiel. Door de kracht van het opblazen wordt de behuizing eraf gedrukt en blaast de ballon verder op tot de grootte die zichtbaar is op voorgaande foto’s. In het staartstuk van de heli was ook nog een vast compartiment aangebracht voor het drijfvermogen aan de achterzijde van de helicopter.

(foto 0663) Hier het oplanden van de heli 138 in de tijd dat het “Flotationgear” systeem nog niet was gemonteerd.

(foto 0662) Hier de start van heli 138 toen deze nog niet was voorzien van het “Flotationgear” systeem.

(foto 5767) Hier stappen de geredde bemanningsleden van de Sikorsky 138 uit de Sikorsky 135, voorop de ltz Bram Kruis en daarachter de sgtv Hans Lamers. Nat maar weer heelhuids “thuis” aan boord van de Doorman.
Foto ontvangen van Hans Lamers.

(foto 5768) De bemanningsleden ltz Bram Kruis en sgtv Hans Lamers van de 138 lopen verder richting van het eiland.
Foto ontvangen van Hans Lamers.

(foto 5769) Onder grote belangstelling van de dekcrew en andere bemanningsleden van de Doorman naderen ltz Bram Kruis en de sgtv Hans Lamers het eiland waar onder andere de vsq 8 commandant en de TD officier staan te wachten.
Foto ontvangen van Hans Lamers.

Op bovenstaande foto doe ik reeds mijn helm af, daaronder zaten mijn aansteker en sigaretten droog opgeborgen. Mijn hoofd is in het geheel niet nat geweest. Ik heb staande op het landingsgestel van de 138 mijn zwemvest opgeblazen en ben toen voorzichtig te water gegaan.
Hans Lamers.

(foto 5770) Hier arriveert de ltzv Tangerman met de Sikorsky 137 terug op het vliegdek van de doorman waar hij wordt opgewacht door de eerste officier van vsq 8, de ltz Huber.
Foto ontvangen van Hans Lamers.

(foto 5771) Op deze foto van links naar rechts de sgt Hoek (zie ook Sinterklaas) en daarachter de sgtmaj Blommers, chef TD, beiden met baret op, dan de vsq 8 commandant de ltz Van Meerwijk en de ltz TD met baret. De natte bemanningsleden van de 138, met links Hans Lamers, geven uitleg over het ongeval.
Foto ontvangen van Hans Lamers.

(foto 5772) Op deze foto van links naar rechts de sgtmaj Van Onrust en rechts achter de TD officier, de kpl. Zwitser. Verder de reeds genoemde sgt Hoek, vsq cdt Van Meerwijk en sgtv Hans Lamers.
Foto ontvangen van Hans Lamers.

Aan de vsq 8 commandant en de offcier TD gaven we een kort verslag van het gebeurde. Een harde plof, hierna viel de motor uit en volgde een doodse stilte, waarna autorotatie werd ingezet (dalende vliegbeweging zonder vermogen), collectivestick naar beneden en vlak boven het water gaf de motor nog even wat vermogen, collectivestick omhoog en hierdoor een redelijk zachte landing op het water gemaakt. De eerste Sikorsky met flotationgear, die ook uit het water werd gehaald. Later werd zover ik weet, de oorzaak van de motorstoring bekend en veroorzaakt door een kapotte inlaatklepveer die niet, zoals hij behoorde te doen, in elkaar te draaien. De twee stukken bleven juist op elkaar staan, waardoor die inlaatklep open bleef staan, zodat op het moment van ontsteking van de betreffende cylinder alle brandstof tot aan de carburateur verbrandde en er voor de andere cylinders geen brandstof meer over bleef, vandaar de stilte.
Hans Lamers.

(docu 0257a) De kop met datum van de Kadopost na het weekend van de ditch van de heli 138. Zie verder het deel hieronder.

(docu 0259a) De achterzijde van het stencil met o.a. het nieuws in Nederland en uit het buitenand. Bij de rode stip het nieuws uit Nederland mbt de ditch van de heli 138.

(foto 4814) Kaartje met de daarop de ligging van Kaap Finisterre in Noord Spanje. In deze omgeving raakte de heli 138 te water.

(foto 5783) Deel van de route van de Karel Doorman (blauwe lijn), bij de rode pijl ongeveer de positie van de ditch van de Sikorsky 138. Bij de rode punt Kaap Finisterre.
Kaart ontvangen van Hans Lamers.

Foto 6404) Aankomst van de Karel Doorman in de haven van Den Helder op 10 december 1964, na een reis naar de Canarische eilanden, waarbij de Sikorsky 138 te water geraakte.

 

Wie herkent nog meer personen op de bovenstaande foto’s. Zo ja, gaarne een mailtje naar de webmaster info(at)kareldoormanr81.nl.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [S2A Tracker index] [Avenger] [Sea Otter] [Sea Hawk] [Firefly] [Seafury] [Sikorsky] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek] [Contact]