BuiltWithNOF
Deklandingspiegel (2)

 

(foto 3695) Hier zien we het testen van de gasdicht of ‘cut-lights’ op de linker en rechter bovenhoek van de spiegels. Dit is het signaal van de LSO aan de vlieger om het gas dicht te gooien en het vliegtuig aan dek te zetten, zodat deze een remkabel kan grijpen.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 3696) Hier zien we het testen van de grote rode ‘wave-off lights’ aan beide bovenzijden van de spiegel. Ook deze lampen werden door de LSO bedient en hierbij was het signaal aan de vlieger, landing afbreken en gas geven en weer optrekken.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 3625) Dit is een opname gemaakt aan boord van HMCS Bonaventure, voor anker bij Rosyth. We zien hier dat er soms kleine verschillen waren tussen de deklandingspiegels aan boord van de vliegkampschepen. We zien hier dat de groene lampen boven de spiegel geheel ontbreken en dat ook de witte ‘cut-lights’ op de hoeken van de spiegel niet aanwezig zijn. Kennelijk heeft deze spiegel maar een groot ‘cut-light’ in het midden boven de spiegel.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

De volgende beelden zijn afkomstig uit een film van 1965 en ontvangen van Jaap de Moor. De scherpte van deze foto’s is minder goed maar geven wel een goed beeld van de werking van de spiegel tijdens de landing. De beelden laten de positie(s) zien van de ‘meatball’ ten opzichte van de ‘datum lights’ zoals ook de vlieger van de Grumman Tracker deze kon waarnemen. Zie ook voor beelden vanuit de Grumman Tracker de pagina’s ‘Landing S-2A’

(foto 3075) Tijdens deze landing(en) maakt de Doorman kennelijk niet veel vaart en staat er mogelijk van nature voldoende wind over het vliegdek. We zien de ‘datum lights’  en ‘meatball’ van de BB spiegel. We zien dat deze Tracker een klein beetje te hoog zit, maar wel recht achter de centreline.

(foto 3076) De hoogte is gecorrigeerd, de ‘meatball’ bevindt zich op gelijke hoogte met  de ‘datum-lights’, maar met de neiging iets te laag te gaan komen. Op deze en volgende foto’s zien we de Tracker de landingsbaan van de Doorman steeds dichter naderen.

(foto 3077) Die neiging te laag te raken wordt gecorrigeerd door gas bij te geven, helaas blijft het gas er iets te lang op staan, de ‘meatball’ kruipt weer omhoog.

(foto 3078) De reactie daarop is niet voldoende of te laat ingezet, zodat de nadering te hoog blijft. Op deze en voorgaande foto’s is te zien dat het schip bijna stil ligt, er is vrijwel geen zog, de vaart is hooguit 3 tot 4 knopen, om het roer actief te houden. De gewenste wind over dek tijdens een landing is 30 knopen, 7 Beaufort, en die wind staat er ook, de golftoppen beginnen net om te slaan. Waarschijnlijk waren er stevige windstoten, waardoor de nadering qua glijpad wat onstabiel werd.

(foto 3079) De LSO schat toch in dat er geland kan worden en geeft ‘cut’ met de witte lampen op de spiegel. Het gas gaat nu helemaal dicht en er volgt een stevige landing op het resterende stukje dek. Onder in beeld zijn remkabels 4, 5 en 6 nog waarneembaar. Hier wordt - geschat - straks kabel 5 ‘gepakt’ en dat is laat.

(foto 3082) Vlak voor de ‘touch-down’. De spiegel is net uit het zicht geraakt (voor de 2e vlieger met camera), zijn taak zit er op. Mocht de laatste kabel ook gemist worden dan is hier goed te zien hoe weinig dek er over blijft voor het uitvoeren van een ‘bolter’ (doorstart). Reden te meer om ‘s nachts de zesde kabel te ontkoppelen teneinde drie meter meer bolter-beslissingsruimte te creëren.

(foto 3332) Opname van de onvermijdelijke harde landing. De camera met opwind-mechaniek krijgt het moeilijk.

(foto 3333) En de arm van de camera-operator ook! Het zelfde geldt voor het onverwoestbare onderstel van de Tracker. Deze serie kan men dan ook  beschouwen als een de-briefing na ruim 40 jaar. Niets daarvan is in de vergetelheid geraakt. Reden te meer om het Tracker tijdperk aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman in ere te houden!

 

Naar deklandingspiegel 3.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1  '46-'48 index] [R81 1948-1955 index] [R81 1958-1968 index] [Bemanning index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [Sea Otter] [Firefly] [Seafury] [Avenger] [Sea Hawk] [S2A  Tracker] [Sikorsky] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek]