|
Op deze pagina de Flying-Trials, uitgevoerd na de indienststelling in 1958 en de 1e landing van een MLD Seahawk aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman. Op 5 september 1958 vertrok de Doorman naar zee en naar het Kanaal. Op 9 september 1958 embarkeerden daar verschillende vliegtuigen van de Royal Navy, voor het uitvoeren van de Flying Trials. Dit waren o.a. De Havilland Sea Venom, Fairey Gannet en de Sea Hawk.
(foto 1900) Oplanden van een Sea Venom van de Royal Navy aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman voot het uitvoeren van de ‘flying trials’. Foto ontvangen van W.D. Baas
(foto 1901) Een Fairey Gannet van de Royal Navy in de landing boven het vernieuwe vliegdek, een klein stukje nog en neerhangende dekhaak zal een van de zes nieuwe remkabels grijpen. Foto ontvangen van W.D. Baas en Flip Burggraaf.
(foto 1902) Nogmaals een Fairey Gannet boven de remkabels, zal de deklandingshaak een remkabel te pakken krijgen. Foto ontvangen van Flip Burggraaf.
(foto 1903) De Fairey Gannet van de Royal Navy heeft een remkabel gegrepen en wordt hydraulisch afgeremd. Op de achtergrond belangstellenden op het vliegdek en in het vernieuwde eiland. Aan de ra aan BB de seinvlag ‘foxtrot’ ten teken van vliegrol aan boord. Foto ontvangen van W.D. Baas.
(foto 1591) Een vrije start van een MLD Avenger vanaf Hr.Ms. Karel Doorman. Rechts op het vliegdek staan geparkeerd een Sea Hawk en een Sea Venom van de Royal Navy. Foto ontvangen van Flip Burggraaf.
(foto 1905) Een ‘fly past’ van een formatie vliegtuigen boven Hr.Ms. Karel Doorman na het afsluiten de Flying Trials. In het midden voor De Havilland Sea Venom, daarachter een Sea Hawk van de Royal Navy, aan beide zijden naast de Sea Venom twee Avengers van de MLD en daar weer naast twee Fairey Gannets van de Royal Navy.
(foto 1893) Op 11 oktober 1958 te 11.30 uur maakt de MLD Sea Hawk F-50 de eerste landing aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman, gevlogen door het hoofd vliegdienst de kltzv P. van Waart. De tweede landing werd uitgevoerd door de commandant van squadron 860 ltzv 1 A.H. Hagdorn in de F-51. Op de foto een tevreden vlieger Van Waart. De vaste paai van de F-50, Paul van Geldere stapt in “zijn kist” om plaats te nemen achter de breaks tijdens het rangen. Foto ontvangen van Paul van Geldere.
(foto 1895) Het starten van de motoren van de Sea Hawks aan dek van Hr.Ms. Karel Doorman. De brandweer staat paraat en naast de wielblokken liggen de blokkenpaaien. De F-50 staat vooraan. Foto ontvangen van Paul van Geldere.
(foto 1894) De Sea Hawks staan in de range aan bakboord en de voorste mag oprijden om naar de katapult te taxien. Foto ontvangen van Paul van Geldere.
(foto 1896) De Sea Hawk F-50 tijdens de vlucht. De vaste piloot van de F-50 was de ltzv 1 Kernkamp. In mijn periode bij de katapult was deze de VDO aan boord. Foto ontvangen van Paul van Geldere.
|