|
(foto 0519a) Model van de Tracker 160 op de katapult. (R. van Donkelaar).
(foto 0446) Een poserende bemanning van de 157 voor hun Tracker. Foto ontvangen van Martin Blokker.
(foto 0448) Op de motorgondel, boven de bergplaats van de sonoboeien, scheef het squadron 4 personeel teksten voor hun collega’s van squadron 2 op het vliegveld Valkenburg, die de kisten opvingen een dag voor de Doorman Den Helder binnen liep. De teksten spreken voor zich. Duidelijk is wel dat dit na een bezoek aan Hamburg was. Foto ontvangen van Herman te Boekhorst.
(foto 0449) Nogmaals een andere motorgondel met proza. Foto ontvangen van Herman te Boekhorst.
(foto 3181) Opname vanuit een Grumman Tracker van een ‘limpet’ in de direkte omgeving van het smaldeel. Zie ook foto hieronder. Foto ontvangen van Jaap de Moor.
(foto 3339) Hier een zonsondergang op zee en rechts op de foto zien we een Russische ‘vissersboot’, welke gebruikt werd om de oefeningen van Westerse marines te volgen. Deze hadden de bijnaam ‘limpet’ (een soort slak, iemand die niet te bewegen is zijn post te verlaten). Foto ontvangen van Jaap de Moor.
(foto 3110) Opname van een Grumman Tracker in de landing op het vliegveld Valkenburg. Er wordt hier een nagebootste landing op het vliegkampschip uitgevoerd, het zogenaamd ‘addelen’ op een speciale baan. In het logboek werden deze landingen aangegeven met DDL (een deklanding aan boord met DL). We zien hier de rechter hand van de 1e vlieger op de ‘throttles’ (gashandels). Door de hand van de 1e vlieger is de deklandingsspiegel naast de baan niet zichtbaar. Foto ontvangen van Stijn Coccoris.
(foto 3738) Een Grumman Tracker op de baan en weerspiegeld in de spiegel naast de baan. Foto ontvangen van Jaap de Moor.
(foto 3193) Dit is niet echt de manier waarop vanuit een Tracker onderzeeboten worden opgespoord. Foto ontvangen van Jaap de Moor.
(foto 3194) We kunnen hier ook zelf zien hoe moeilijk het is om op deze wijze een onderzeeboot op te sporen. Foto ontvangen van Jaap de Moor.
(foto 3847) Een foto (van buitenlandse collega’s) waarop zichtbaar de patroongordel en vuurwapen weermee lichtpatronen konden worden afgeschoten bij een noodgeval.
(foto 6222) Het veiligheidsmes dat werd gedragen door de vliegers. Doel van het mes o.a. om een dinghy mee los te snijden die met de kist, na een ditch, dreigde mee naar de bodem te gaan Foto ontvangen van Jaap de Moor.
(foto 6223). Dit veiligheidsmes werd gedragen aan het rechter onderbeen en door middel van een lederen veter op zijn plaats gehouden. Foto ontvangen van Jaap de Moor.
|