BuiltWithNOF
Katapultstart 3

 

(foto 0999) Hierboven een schematische voorstelling van de katapult opstelpositie, zodat de situatie op de foto’s mogelijk wat duidelijker is.
Foto webmaster.

(foto 3227) De wachtende Grumman Trackers rijden op aanwijzing van een ‘marchall’ naar de katapult. Rechts leden van de dekparty en de vliegbrug.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 2155) Een Grumman Tracker is de katapultpositie opgereden en rijdt met de wielen tegen de opstaande kleppen (chocks) van de rollenbank en komt in de juiste positie. De VDO geeft de piloten aanwijzingen. Daar achter staat de katapultofficier te wachten tot de Tracker goed staat en zijn mannen de ‘holdback’ en strop kunnen aanbrengen.
Foto ontvangen van Theo Versteeg.

(foto 1018) Foto genomen vanaf het BB voor mitrailleur bordes. De oprijdende Tracker wordt opgewacht door de VDO en de katapultofficier en deze kontroleren of het vliegtuig de juiste positie inneemt.
Foto webmaster.

(foto 1017) Een Tracker, in dit geval de 153 met de ‘delmar’ sleepdoelinstallatie voor schietoefeningen, is naar de katapult getaxiet en staat met de wielen tegen de omhoog geklapte kleppen van de rollenbank. Voor de lanceercabine zit een lid van de katapultploeg die aanwijzingen geeft aan zijn collega in de cabine. Het vliegtuig wordt precies in het midden van de katapultbaan geplaatst. Voor de rollenbank staan ook de veiligheidskleppen nog omhoog.
Foto webmaster.

(foto 3420) De Tracker 166 staat nog maar net met zijn wielen in de juiste positie of de katapultcrew gaat meteen aan de slag om de ‘holdback’ en de strop aan te brengen. Links wordt ook reeds het cockpit-check bord aan de co-piloot getoond.
Foto ontvangen van Rinus Verschuren.

(foto 1019) Onder toeziend oog van de katapultofficier is men bezig met het aanbrengen van de strop. Intussen toont rechts een bemanningslid het ‘cockpit-check’ bord aan de vliegers.
Foto webmaster.

(foto 1020) Ondertussen werkt men verder bij de shuttle, terwijl het ‘cockpit-check’ bord nog steeds wordt getoond. Als alle aanwijzingen op het bord door de vliegers zijn uitgevoerd, steekt de BB vlieger zijn duim omhoog, ten teken alls OK.
Foto webmaster.

(foto 0943) Dit is een opname van het getoonde bord aan de bemanning van een Tracker. Zie voor uitleg hiervan de pagina ‘uitleg cockpit-check’.
Foto ontvangen van Gerard Haas.

(foto 1023) Een laatste check door de katapultofficier voor het toestel. Naast de man met het ‘cockpit-check’ bord staat de VDO gereed met zijn vlaggetjes. De co-piloot geeft met zijn rechterduim omhoog het teken dat de cockpit-check is uitgevoerd en dat alles in orde is voor de start. (zie volgende detailopname).
Foto webmaster.

(foto 1023a) Detailopname van de cockpit en we zien dat de co-piloot zijn rechterduim opsteekt als teken dat de cockpit-check is doorlopen en ok bevonden. We zien op deze foto ook duidelijk dat de ontsnappingluiken open staan. Het vliegtuig is gereed om gekatapulteerd te worden.

 

Naar katapultstart 4.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [Untitled664] [S2A Tracker index] [Avenger] [Sea Otter] [Sea Hawk] [Firefly] [Seafury] [Sikorsky] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek] [Contact]