BuiltWithNOF
Landing Trackers aan boord 1

Na het uitvoeren van een missie of opdracht keerden de Grumman Trackers S-2A weer terug naar het vliegkampschip. De Trackers maakten zich gereed om een deklanding te gaan uitvoeren. Dit gebeurde volgens een vast “Carrier Landing Pattern”. Bij de landing werd de vlieger geassisteerd door de “batsman” of LSO (Landing Signal Officer) en verder de deklandingsspiegel. Bij slecht zicht met behulp van de deklandingsradar, waarbij de vlieger aanwijzingen kreeg van de radaroperator. Aan het begin van de landingsbaan aan boord waren haaks daarop zes remkabels aangebracht. Wanneer de deklandingshaak van het vliegtuig één van deze zes kabels greep werd het vliegtuig hydraulisch afgeremd. Door middel van een soort beugels werden de remkabels boven het vliegdek gehouden zodat de haak een kabel kon grijpen.

Van deze landingen zijn verschillende foto’s / dia’s gemaakt door de webmaster en aangevuld met ontvangen foto’s.

(docu 0332) Schematische voorstelling van het “Carrier Landing Pattern” De foto letters verwijzen naar onderstaande foto’s.

(foto 1040) Hier komen een aantal Grumman Trackers terug bij de Doorman na uitvoering van hun taak. De deklandingshaken hangen al naar beneden. Dit werd ook wel de ‘joining’ genoemd. Een aantal vliegtuigen in de ‘echelon starboard’ formatie op 500 voet en met een snelheid van 140 kt langs de Doorman aan stuurboordzijde. Schema foto A.
Foto webmaster.

(foto 2079) Nogmaals een aantal Trackers in de ‘echelon starboard’ formatie aan stuurboord van de Doorman. Schema eveneens foto A.
Foto ontvangen van Piet Admiraal.

(foto 5382) Opname vanuit Grumman Tracker op moment voor ‘break to downwind’.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 3621) De ‘break’ in beeld, de Tracker links gaat het landingscircuit in.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 3659) De Doorman gezien vanuit de positie ‘echelon starboard’. De Doorman maakt behoorlijk snelheid tijdens de landing. Op het voordek staan reeds de eerste Trackers geparkeerd.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 3073) Opname vanuit een film waarbij we duidelijk de deklandingshaak naar beneden zien hangen. Schema foto B ‘Hook down’.

(foto 3074) Zicht op de Doorman vanuit de Tracker ter hoogte van de Abeam positie. Schema foto C. Opname gemaakt even voorbij de ‘abeam’ positie door de geopende cockpit-hatch en over de helm van de ‘pilot-flying’ heen.

(foto 1041) De eerste van de Trackers in de landing achter de Doorman. Schema fotoserie D.
Foto webmaster.

(foto 3000) Een Grumman Tracker in de landing en maakt een draai om in de juiste hoek achter de landingsbaan te komen. We zien op het vliegdek dat een daarvoor gelande Trackter zijn vleugels vouwt en naar het dekpark taxiet voor op het vliegdek. De ‘meatball’ zit keurig tussen de groene datumlights in, ‘on glidepath’.
Foto ontvangen van Hans Bax. Schema fotoserie D.

(foto 1042) De Tracker nadert het vliegdek van de Doorman. Rechts naast het windscherm staat de “batsman” of LSO (Landings Signal Officer). Schema fotoserie D.
Foto webmaster.

(foto 3001) De landende Grumman Tracker zit nu bijna recht achter de Doorman en nadert het vliegdek en de landingsbaan met de remkabels. Hij zit nog steeds op het glijpad, de ‘meatball’ is nog net zichtbaar naast het ruitenwisserblad, dat onder 45 graden naar rechtsboven wijst. De vorige Tracker is aangekomen op het voordek. De landingsbaan is weer vrij.
Foto ontvangen van Hans Bax. Schema fotoserie D.

Aanvulling door Jaap de Moor.

Onder de window-wiper zie je het window-washer buisje. De sproeier om de ruit te ontzouten na een vlucht op lage hoogte. Er is goed te zien dat de sproeier is gebruikt, het donkere ruitgedeelte geeft aan wat de wisser heeft schoon gemaakt. Links zien we het verticale ‘paaltje’, dat is de korrel voor het raketschieten.

(foto 1043) Opname vanaf het halfdek van de Doorman van een Grumman Tracker in de landing. Duidelijk zichtbaar de neerhangende deklandingshaak. Schema fotoserie D.
Foto webmaster.

(foto 1044) Hier zit de Tracker al boven het vliegdek, nog even en hij ploft neer op het achterdek. Schema fotoserie D.
Foto webmaster.

(foto 3002) De Grumman Tracker zit nu keurig opgelijnd achter het dek van de Doorman en voor de landingsbaan. Het vliegtuig is bijna aangekomen boven het vliegdek. De hoogte echter is niet helemaal correct, hij is te hoog gekomen, de ‘meatball’ zit - nog net zichtbaar - boven in de spiegel. Er kan wel geland worden, het dek ziet er daardoor wel érg kort uit. Vanuit het vliegtuig blijft het toch een nietig en dobberend ‘veldje’ waarop geland moet worden.
Foto ontvangen van Hans Bax. Schema fotoserie D.

 

 

Naar landing 2.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [Untitled664] [S2A Tracker index] [Avenger] [Sea Otter] [Sea Hawk] [Firefly] [Seafury] [Sikorsky] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek] [Contact]