BuiltWithNOF
Noodlanding Sikorsky 143

Tijdens de reis van 10 mei 1965 tot en met 28 juni 1965 naar de Middellandse Zee, voor onder andere de oefening ‘Windmill’ de US Navy, werd door de Sikorsky 143 een noodlanding uitgevoerd op het vliegdek van de Doorman.

Op donderdag 3 juni 1965 naderde de Sikorsky 143 het vliegdek van de Doorman voor het oplanden. Echter de BB Oleo strut van het landinggestel was afgebroken. Een normale landing zou de heli behoorlijk beschadigen, daar het BB wiel geheel zou wegdraaien en de heli schuin op dek zou komen te liggen met alle risico en schade van dien. Gelukkig gebeurde dit alles bij rustig weer en zeegang. Er vlogen op dat moment kennlijk geen Trackers, (die dus nog moesten oplanden), waardoor er een mooi plekje op het achterdek beschikbaar was. Mogelijk had de 143 dienst gedaan als ‘plane-guard’ en kwam als laatste aan boord of was in de lucht gebleven tot alle Trackers waren opgeland.

Uit Wikipedia:

Een oleo strut is een lucht-olie hydraulische schokdemper gebruikt op het landingsgestel van de meeste grote vliegtuigen en vele kleinere. Het dempt de impact van de landing en dempt verticale trillingen
Een oleo strut bestaat uit een binnenste metalen buis of zuiger , die aan de wielas is bevestigd, en die op en neer in een buitenste (of bovenste) metalen buis of cilinder beweegt. De holte binnen de stang en de zuiger is gevuld met lucht en olie (meestal hydraulische vloeistof), en is verdeeld in twee kamers die communiceren via een kleine opening. Tijdens de stilstand aan dek of op de gr.ond, wordt het gewicht gedragen door de perslucht in de cilinder. Tijdens de landing beweegt de zuiger op en neer.  Het comprimeert de lucht, die werkt als een veer en dwingt olie door de opening, die als demper werkt. Een taps toelopende staaf kan worden gebruikt om de grootte van de opening te veranderen en een terugslagklep kan worden gebruikt voor een extra opening

De bemanning van de heli 143 bestond destijds uit: 1e vlieger de sgtv J.P.C. (Hans) Lamers, 2e vlieger de ltzv 2 Harry Hummelen, ltz Bram Kruis waarnemer en hoist operator de sgt ozb L. v.d. Leck (overleden in mei 2013).

(foto 5794) De Sikorsky 143 nadert het vliedek van de Doorman voor een (nood)landing. We zien de afgebroken Oleo strut hangen (zie pijl). Hierdoor kan een normale landing niet worden uitgevoerd. Het BB wiel zou geheel naar achter draaien door het ontbreken van de Oleo strut.
Foto ontvangen van Hans Lamers.

(foto 5655) Opname van de Sikorsky 143 aan BB zijde. We zien hier de Oleo strut geheel los van het landingsgestel. We zien de BB vlieger (1e vlieger Hans Lamers) en een bemanningslid achter het BB zijraam.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 5655a) Detailopname van foto 5655).

De SH34J was nog geen ‘naaimachientje’, alles bewoog en trilde, vooral bij hoge vermogens in de hover bij zomerse temperaturen.
Iedere bout en pen zoekt dan automatisch een uitweg, en wordt tegen gehouden door een fiber ringetje, een borgmoer, een splitpen, een fokkernaald, en veel borgdraad. Als die borging ontbreekt of defect raakt is het een kwestie van wachten op het moment dat........ De143 had zo’n moment. De stabilisatie arm van het bakboord hoofdonderstel kwam los van de wiel-as.
Dan is de sterkte van de ophangingsdriehoek nul geworden, kortom: een gebroken been.
Jaap de Moor.

(foto 5750) Nogmaals detailopname van de Oleo strut en de 1e vlieger aan BB zijde.
Foto ontvangen van Hans Lamers.

(foto 5751) Inspectie van de schade terwijl de Sikorsky 143 al hoverend boven het vliegdek hangt. Men bekijkt of de schade al hoverend is te repareren. Dit is echter niet mogelijk omdat de Doorman te lang op een koers moet blijven varen. Er werd een andere oplossing bedacht voor een ‘noodlanding’.
Foto ontvangen van Hans Lamers.

(foto 5752) Als oplossing voor het landingsprobleem werd een stapel houten balken, uit de NBCD averij herstel voorraad, op dek aangebracht tot de juiste hoogte. De heli kon deze opstapeling van houten balken als BB ‘noodpoot’ gaan gebruiken. Deze landing werd uitgevoerd door de 1e vlieger aan BB zijde, daar alleen deze vlieger zicht had op de houten ‘noodpoot’.
Foto ontvangen van Hans Lamers.

(foto 5753) Heel voorzichtig werd deze bijzondere landing uitgevoerd, waarbij het juiste deel van de heli op de houten blokken kwam te rusten. Dit betrof namelijk het krikpunt dat o.a. gebruikt wordt bij het verwisselen van het wiel.
Foto ontvangen van Hans Lamers.

(Foto 5754) De landing is succesvol uitgevoerd en de dekcrew heeft de wielblokken al aangebracht. Men begint meteen aan de achterzijde met het borgen van de heli aan het vliegdek.
Foto ontvangen van Hans Lamers.

(foto 5656) Ook aan de voorzijde werd zo snel mogelijk de heli aan het vliegdek geborgd door middel van twee spankettingen of lashings.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 5656a) Detailopname van de ‘noodpoot’ uit foto 5656.

(foto 5656b) Detailopname uit foto 5656.

Er wordt onmiddellijk begonnen door een marchaller en twee leden van de deckcrew met het lashen van de heli aan het vliegdek. Een lashing is een verstelbare spanketting, die van een oog aan de heli naar een uitsparing, een soort putje, in het dek loopt.
Jaap de moor.

(foto 5755) Opname aan de voorzijde van de heli 143, waarbij we duidelijk zien dat de spankettingen hoog aan de heli zijn bevestigd. Ook zien we op deze foto duidelijk waar de heli rust op de houten blokken. De rotorbladen draaien op dat moment nog.
Foto ontvangen van Hans Lamers.

(foto 5756) Ook de redactie van de Kadopost schonk op haar wijze aandacht aan deze noodlanding. Wie weet wie de bedenker/tekenaar van deze ‘cartoon’ is.
Foto ontvangen van Hans Lamers.

 

Terug naar index Sikorsky.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1  '46-'48 index] [R81 1948-1955 index] [R81 1958-1968 index] [Bemanning index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [Sea Otter] [Firefly] [Seafury] [Avenger] [Sea Hawk] [S2A  Tracker] [Sikorsky] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek]