BuiltWithNOF

 

 

Na een onderhoudsperiode van meer dan 15 maanden in 1952/1953 was de Doorman in november 1953 weer gereed voor het grote werk en lag afgemeerd op de vertrouwde boeien bij de ‘Boompjes’ in Rotterdam.

Op 1 december 1953 vertrok de Doorman naar zee voor een proefvaart. Deze verliep voorspoedig en de Doorman keerde op 18 december 1953 weer terug in Rotterdam.

Er werd een smaldeel 5 samengesteld voor een oefenreis naar de Middellandse Zee.
Het smaldeel bestond uit het vlaggeschip Hr.Ms. Karel Doorman, de torpedobootjagers Hr.Ms. Evertsen en Kortenaer, de fregatten Hr.Ms. Van Amstel en De Bitter en de onderzeeboten Hr.Ms. Walrus en Zeeleeuw.

Op maandag 18 januari 1954 vertrokken de smaldeelschepen, met uitzondering van de Doorman, vanuit Nederland naar het oefengebied.

Op vrijdag 29 januari 1954 bevonden de voornoemde smaldeelschepen zich in de haven van Las Palmas.

Op maandag 1 februari 1954 vertrokken deze schepen vanuit Las Palmas weer naar zee.

Op dinsdag 2 februari 1954 maakte de Doorman zich los van de boeien en vertrok via de Nieuwe Waterweg uit Rotterdam, richting Hoek van Holland en de Noordzee.

Eenmaal buitengaats embarkeerden aan boord de vliegtuigsquadrons:
VSQ 2 met de Fireflies P-37, 40, 44, 47, 48, 57, 59, 62, 68, 71, 74, 79 en 83;
VSQ 860 met de Seafuries F-5, 13, 17, 21, 22, 24, 31, 33, 35, 37, 40 en 44;
VSQ 8 met de Sikorsky S-55 H-2 en H-3.

Op vrijdag 5 februari 1954 een crash op zee van de Seafury F-37, waarna de onfortuinlijke vlieger uit zee werd gered door een Sikorsky S-55 helikopter van de Doorman.
De Seafury F-37 ging hierbij verloren en per deze datum afgeschreven.

Op maandag 8 februari 1954 maakte het vlaggeschip rendez-vous met de overige smaldeelschepen. De smaldeelstaf welke was uitgevaren aan boord van de Evertsen ging nu over naar de Doorman.

(foto 5408) Op het achterdek van de Doorman staan Seafuries met draaiende motoren gereed voor de start. Er staan ook enkele Fireflies geparkeerd zonder draaiende motoren. Foto ontvangen van Herman Vijge.

Op zaterdag 13 februari 1954 ging de Doorman op de rede van Agadir voor anker.

(foto 5407) Op het achterdek staan zowel Fireflies als seafuries geparkeerd. De Doorman ligt voor de kust terwijl de remkabels zijn omgelegd zodat de achterlift gebruikt kan worden.
Foto ontvangen van Herman Vijge.

(foto 6870) Er werd druk gebruik gemaakt van de gelegenheid om te zeilen, terwijl de Doorman voor anker ligt. Op de achtergromnd de onderzeeboten Hr.Ms. Zeeleeuw en Walrus.
Foto ontvangen van Jan van Doesburg via Jaap de Moor.

Op maandag 15 februari 1954 was het weer anker op en vertrek uit Agadir.

Op dinsdag 16 februari 1954 opnieuw een crash op zee van de Firefly P-71.
Ook nu werd de vlieger gered vanuit zee door een Sikorsky S-55 helikopter. Ook dit vliegtuig ging verloren en per genoemde datum afgeschreven.

De volgende dag op 17 februari 1954 was er wederom een ongeval met een Seafury aan boord van de Doorman.
Tijdens een katapultstart van de Seafury F-31 kwam het vliegtuig niet los van het vliegdek en dook voor de boeg van de Doorman in zee.
Hierbij werd het vliegtuig overvaren door de Doorman.
Juist tijdens de start voer het schip op hoge snelheid.
Wonder boven wonder kwam de vlieger H.J.E. van der Kop achter de Doorman weer boven water en werd door een Sikorsly S-55 helikopter uit zee gered.
Achteraf bleek de breekring te vroeg gebroken en had het vliegtuig niet de voldoende aanvangsnelheid gekregen, hetgeen juist het doel is van de breekring installatie.

(foto 5355) De laatste katapultstart van de Seafury 6-31 met de vlieger H.J.E. van der Kop.
Foto uit De Dikke Boot van Arie Hoog.

(foto 5359) De Seafury 6-31 is aan eind van het vliegdek aangekomen maar heeft te weinig snelheid om te kunnen gaan vliegen.
 Foto uit De Dikke Boot van Arie Hoog.

(foto 5356) De Seafury 6-31 komt niet op de juiste manier los van het vliegdek, maar duikt voor de Doorman in zee.
Foto uit De Dikke Boot van Arie Hoog.

(foto 1653) De Sikorsky S-55 hangt boven de plek, bij het achterschip, waar de vlieger ltzv H.J.E. van der Kop uit zee werd gered nadat hij eindelijk los was gekomen uit zijn Seafury.
Foto ontvangen van Ben van Raavens.

Hieronder een stukje uit De Telegraaf van de heer prof. Smalhout met betrekking tot dit ongeval.

Op het Nederlandse vliegdekschip De Karel Doorman sloeg op 17 februari 1954 echter het noodlot toe. Om een vliegtuig vanaf een vliegdek op zee te kunnen laten opstijgen, is een hoge aanvangssnelheid nodig. Dit werd toen bereikt door de vliegtuigmotor op maximaal vermogen te laten draaien, terwijl het toestel met zijn staart nog vastzat aan een metalen ring.
Als dan ook nog de hydraulische scheepskatapult begon te werken, brak die ring en schoot het vliegtuig met grote snelheid naar voren. Na enkele seconden was het dan los van het vliegdek.
Door een fabricagefout brak die dag in februari de ring echter voortijdig, waardoor de startsnelheid onvoldoende was. De Seafury stortte aan het eind van het vliegdek over de rand en kantelde ondersteboven in de Atlantische Oceaan. De Karel Doorman, met zijn lengte van 212 meter en een waterverplaatsing van 20.000 ton, voer er met een snelheid van 15 knopen overheen. Dit alles betekende in principe de dood van de piloot.
Op zijn bureau in zijn Haagse woning ligt nog steeds de kapotte breekring die op het dek achterbleef. Het is een van de kostbaarste souvenirs tussen de herinneringen aan zijn lange militaire loopbaan.
Sinds hij de actieve dienst heeft verlaten, heeft hij talrijke boeken geschreven over zijn werk bij de marine in Indië, Engeland, Amerika en Nederland. Eigenlijk heeft hij de Marine Luchtvaart Dienst nooit verlaten en naast zijn bed hangt zijn uniform nog steeds gereed om aan te trekken. Vorig jaar nog werd hij door de Koningin in rang bevorderd tot schout-bij-nacht-vlieger vanwege zijn grote verdienste. Old soldiers never die...

(foto 5260) De bewuste breekring welke het ongeval veroorzaakte.

(foto 0474) De Seafury F-31 in betere tijden aan boord van de Doorman.
Foto ontvangen van Gerard Haas.

 

Op vrijdag 19 februari 1954 liep het smaldeel de haven van Casablanca binnen, waar het weekend werd doorgebracht.

(foto 5422) Opname in Casablanca in februari 1954.
Foto ontvangen van Henk Vijge

Op maandag 22 februari 1954 werd de haven van Casablanca verlaten en koos het smaldeel wederom zee.

(foto 5420) De torpedobootjager Hr.Ms. Evertsen neemt olie over uit de voorraadtanks van de Doorman.
Foto ontvangen van Henk Vijge.

(foto 5421) Met een ‘volle buik’ vervolgt de Evertsen zijn eigen koers.
Foto ontvangen van Henk Vijge.

(foto 5413) De dekparty poseert voor enkele Seafuries aan dek.
Foto ontvangen van Henk Vijge.

(foto 5419) Enkele bemaningsleden van de dekparty poseren voor de Seafury F-44.
Foto ontvangen van Henk Vijge.

 

Naar deel 2.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Wereldreis 1960] [1950] [1952] [1954] [1954] [1955] [1959] [1959] [1961] [1962] [1962] [1963] [1964] [1965] [1967] [1968] [HAVENS] [Aberdeen] [Aruba 1] [Casablanca 1] [Curacao 5] [Gibraltar 1] [Gotenburg] [Hamburg] [Kopenhagen 1.] [Las Palmas 1] [Lissabon 1] [Montreal - Canada] [San Juan 1] [St. Maarten en Saba] [Toulon & St. Tropez (1)] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]