|
De primaire taak voor het smaldeel 5 met als vlaggeschip het vliegkampschip Hr.Ms. Karel Doorman was de onderzeeboorbestrijding (OZB). Het vliegkampschip beschikte daarvoor over de vliegtuigen Grumman Tracker en de Sikorsky S-58 en werd verder geescorteerd door onderzeebootjagers. Voor de opsporing van onderzeeboten waren zowel de Doorman als de jagers uitgerust met vaste sonar- en radarapparatuur. Ook de helikopters beschikten over sonarapparatuur die men op elke gewenste plek in zee kon laten zakken om snel op verschillende plaatsen naar een onderzeeboot te peilen. De Grumman Trackers waren uitgerust met radar, uitschuifbare MAD apparatuur voor meting van afwijkingen in het aardmagnetisme en sonobouys die men in zee kon droppen. Voordeel van de vliegtuigen was dat men op grotere afstand van het smaldeel reeds kon opsporen en door de snelheid een veel groter gebied binnen kortere tijd.
(foto 0332) Een Grumman Tracker in de lucht met:
A: de uitschuifbare MAD (magnetic anomaly detection); B: de opsporingsradar AN/APS38, die men vanuit het vliegtuig kon laten zakken; C: de sonobouys opslag voor 2x AN/SSQ-1 en 8x AN/SSQ-2; D: de bergplaatsen voor de MK 13 practice depth charge en de MK6 float-lights; E: de retro uitlaat voor de rookkaarsen voor het aangeven juiste plaatsbepaling, richting en snelheid.
(foto 2300) De MAD in de ingeschoven positie, boven de TACAN antenne en de deklandingshaak. Op de eerste foto is deze geheel uitgeschoven in de operationele positie. Foto webmaster.
(docu 0198) Bedieningspaneel voor onder andere: 1. MAD Boom Power Panel and HF Emission Switch, 2. Auxiliary Sonobouy Control 89R1650-1.
(foto 1811) Zicht op de houders voor de 2 AN/SSQ-1 en de 8 AN/SSQ-2 sonobouys. Foto webmaster.
(foto 1810) Aanduiding op de zijkant van de motorgondel. Foto webmaster,
(foto 5380) Een aantal Sonobouy’s liggen klaar voor laden in de houders in de motorgondel van de Grumman Trackers. Foto ontvangen van Jaap de Moor.
(foto 3541) Het laden van de sonobouys in de daarvoor bestemde houders, welke zich achter in de 2 mortorgondels bevonden.
(foto 5562) Voorbeeld van een ‘Air dropping’ van Sonobouy’s in zee.
(foto 5564) Tekening van de Sonobouy voor het uitwerpen en na het uitwerpen drijvend in zee.
(foto 5563) Tekening van de werking van de Sonobouy en de MAD boom.
(foto 3617) De bergplaats aan weerszijde van de motorgondels voor de MK-13 Practice Depth Charges voor de kleine explosies onder water om een echo te verkrijgen, welke door een of meer Sonobouy’s wordt opgevangen en doorgegeven aan de Grumman Tracker. Foto webmaster.
(foto 3616) De bergplaatsen aan weerszijde van de motorgondels voor de MK6 float lights om doelen in zee te markeren bij dag en nacht. Foto webmaster.
(foto 2301) Hier zien we de AN/APS-38 radardome onder de romp van het vliegtuig. Foto webmaster.
(foto 3495) De retro uitlaat voor het afwerpen van de rookkaarsen. Foto webmaster.
(foto 3820) Het sterke zoeklicht van de Grumman Tracker voor visuele opsporing in het donker.
(foto 3791) Rechts bij het SB raam van de Tracker zien we de ‘joystick’ voor de besturing van het zoeklicht. Foto ontvangen van Jaap de Moor.
(foto 3286) Opname van een ‘joystick’ afkomstig uit een Grumman Tracker. Deze kon geplaatst worden voor het zijraam van de co-piloot. Foto webmaster.
Na de opsporing van een onderzeeboot werd alles in gereedheid gemaakt voor de aanval.
|