BuiltWithNOF

 

 

 

Op deze pagina het starten van de Grumman Avengers aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman. De Avengers werden door middel van de katapult afgeschoten of maakten een vrije start over het vliegdek.

 

(foto 1325) Op het vliegdek geeft een ‘marchall’ aanwijzingen aan de piloten van de Grumman Avengers voor het oprijden naar de katapult. De Sea Hawks staan ook in de range, gereed voor het starten van de motoren.
Foto van het NIMH

(foto 2564) Een ‘marchall’ (in lichtkleurig vest) loopt naar het achterdek om verder aanwijzingen te geven voor het oprijden (taxien) van de volgende Grumman Avengers naar de katapult. Op het achterdek staan nog 6 Grumman Avergers te wachten op een teken  van de ‘marchall’. De vliegers van de Sea Hawk nemen ook hun plaats in hun cockpit.
Foto van het NIMH

(foto 2563) De laatste Grumman Avengers rijden op naar de katapult om afgeschoten te worden. De Sea Hawks zijn in afwachting van het starten van hun motoren.
Foto van het NIMH.

(foto 1323) Oprijden van Grumman Avenger A-28 naar de katapult, de latere 036, op aanwijzing van de’marchall’. Deze geeft hierna het toestel daarna over aan de vliegdekofficier (VDO) en de katapultcrew.
Foto ontvangen van Ivar de Man en W.D.Baas (0435).

(foto 3114) Hier zien we de Grumman Avenger A-28 op de katapult staan, gereed om afgeschoten te worden. Achter is men nog bezig met de breekringinstallatie. De strop is al aangebracht en op spanning gebracht. Alleen de veiligheidskleppen staan nog omhoog.
Foto via VBM/NOV/Trivizier (foto Arie Hoog).

(foto 3116) Hier komt de Grumman Avenger A-28 juist los van het vliegdek na gekatapulteerd te zijn. We zien de strop, waarmee het vliegtuig was verbonden met de katapult, nog in de lucht zweven voor deze in zee zal vallen.
Foto via VBM/NOV/Trivizier (foto Arie Hoog)

(foto 3117) Een Grumman Avenger verlaat na de katapultstart het vliegdek en laat daarbij de strop in zee vallen.
Foto via VBM/NOV/Trivizier (foto Arie Hoog)

(foto 3118) De strop van de gekatapulteerde Grumman Avenger valt voor het schip in zee. Dit model strop was niet geschikt om door een “bridle-catcher” opgevangen te kunnen worden. Hij is aan twee kanten aan het vliegtuig bevestigd en dan om de slof van de katapult. Een geleidekabel is hier uitgesloten. Zie ook de foto 3414, 3114 en 3116 hierboven.
Foto via VBM/NOV/Trivizier (foto Arie Hoog)

(foto 2565) Hier de Grumman Avenger A-10 op de katapult. Men is bezig de strop en “hold-back” (breekringinstallatie) aan te brengen. Ook de kleppen van de rollenbank en de veiligheidskleppen staan nog omhoog. Iemand van de vliegdekploeg toont aan de piloot het bord van de ”çockpit check”.
Foto van Rinus Verschuren.

(foto 5372) De vlieger van de Avenger heeft de cockpit checks uitgevoerd en steekt zijn duim omhoog ten teken alles oke. Het dekcrew lid met het bord loopt weer terug voor de volgende start.

(foto 2725) Opname van een prachtig schilderij met een Grumman Avenger 027 op de katapult van Hr.Ms. Karel Doorman. De ‘marchall’ geeft aanwijzingen aan de piloot. Voor het eiland een Sikorsky S55 geparkeerd.
Schilderij van Nico M. Peeters.

(foto 0436) De Grumman Avenger A-9 is los van het vliegdek, de wielen moeten nog worden ingeklapt. Dit toestel is later in zee gestort nabij Bermuda.
Foto ontvangen van W.D. Baas.

(foto 4761) Een marshaller geeft aanwijzingen aan de vlieger van de Avenger A-27.

(foto 4773) De Avenger 056 op de katapult van de Doorman. Op de achtergrond de Sikorsly S-55 “Pedro”, de roepnaam van de ‘plane-guard’ helikopter.

Naar vrije start Avenger.
 

Terug naar index Avenger..

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [S2A Tracker index] [Avenger] [Sea Otter] [Sea Hawk] [Firefly] [Seafury] [Sikorsky] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]