BuiltWithNOF
Start Sikorsky 143

De Sikorsky S-58 helicopters aan boord werden ingezet voor verschillende taken. Ze werden gebruikt als “plane-guard” tijdens het starten en landen van de Grumman Trackers aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman en voor de onderzeebootbestrijding met hun sonarapparatuur die ze in zee kon laten zakken. Verder werden de helicopters ook gebruikt voor het overzetten van goederen en personen naar andere schepen. Ook een belangrijke taak was het ophalen of wegbrengen van de post op zee en het verdelen daarvan over de smaldeelschepen.

Hieronder een fotoserie van het gereedmaken en starten van de heli 143 aan boord van het vliegkampschip Hr.Ms. Karel Doorman. Het betreft een mix van foto’s van Rob Becker en de webmaster. Zie ook de pagina spreiden rotorbladen heli 135.

(foto 0675) Heli 143 wordt vanuit de hangar op de lift geduwd om naar het vliegdek gebracht te worden. De liftpaai kijkt gehurkt de liftput in of hij al omhoog kan. Een kleine tractor staat al gereed met trekstang om de heli naar zijn “spot” te rijden. Van de heli was het staartstuk ingevouwen en lagen de rotorbladen langs de zijkant, op deze wijze paste de heli precies op de lift.

(foto 0676) De lift heeft de heli naar het vliegdek gebracht. De trekstang wordt aan de heli vastgemaakt. De borgkettingen en de wielblokken worden weg gehaald. Hiermee stond de helicopter geborgd op de lift.

(foto 0677) De heli 143 wordt door de kleine tractor naar de startplaats gereden. Daar kan het voorbereiden van de start gaan beginnen.

(foto 0678) Men begint met het uitvouwen en borgen van de rotorbladen. Om het rotorblad te ondersteunen tijdens het borgen wordt deze met een stok, waarop een plateau waar het rotorblad op rust, op de juiste hoogte gehouden.

(foto 0679) Ook het tweede rotorblad wordt daarna ondersteund, terwijl het derde rotorblad ook al naar zijn goede positie gedraaid gaat worden maar nog niet op hoogte ondersteund.

(foto 0680) Terwijl men verder gaat met het borgen van de rotorbladen brengt men ook het staartstuk in de goede positie.

(foto 0681) Bijna alle rotorbladen zijn nu geborgd in de juiste positie.

(foto 0682) Een deel van de bemanning is nu ook gearriveerd bij de heli en pleegt overleg met het technisch personeel van het squadron.

(foto 0683) De bemanning van de heli maakt een inspectieronde en controleert of hun heli vlieggereed is, de zogenaamde ‘pre-flight-check’.

(foto 0684) Alles is in orde en de motor van de heli is gestart. Deze laat men nu enige tijd warm draaien. De borgkettingen zijn nog niet weg gehaald en de wielblokken blijven liggen tot de heli is opgestegen.

(foto 0685) De heli is reeds opgestegen boven het vliegdek. De wielblokken worden weg gehaald bij de “spot” waar heli 143 is gestart. Door de bergplaats voor de grote ballonnen aan de wielen moesten de wielblokken zo liggen dat deze voor het opstijgen niet weggetrokken konden worden. Ze bleven liggen op het dek tot de heli was opgestegen.

(foto 0686) Nog even boven het vliegdek blijven hangen en dan is de heli gereed om het vliegkampschip te gaan verlaten voor het uitvoeren van de opdracht(en).

(foto 1038) Heli 143 verlaat het vliegkampschip op weg naar haar missie.

Op deze wijze vertrokken zeer regelmatig de helicopters. Soms gelijktijdig met twee of meer. Hieronder enkele opnames van de start van de heli 143 samen met de heli 138 welke later een ditch maakte in zee.

(foto 0687) Hier staan twee helicopters op het voordek gereed om het vliegkampschip te gaan verlaten. De 138 maakte later een ditch in zee. Zie ook de fotoserie van deze ditch.
Foto webmaster

(foto 0688) Heli 143 verlaat als eerste het vliegdek van Hr.Ms. Karel Doorman.
Foto webmaster.

(foto 0689) Heli 138 maakt nog even een test voor het vliegkampschip wordt verlaten. Vanuit de heli liet men kabel en haak van de reddingslier of hoist een stuk zakken en weer ophalen als test. Dit was de vaste procedure als een helicopter als “plane-guard” was aangewezen.
Foto webmaster.

 

Terug naar index Sikorsky.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1  '46-'48 index] [R81 1948-1955 index] [R81 1958-1968 index] [Bemanning index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [Sea Otter] [Firefly] [Seafury] [Avenger] [Sea Hawk] [S2A  Tracker] [Sikorsky] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek]