|
|
4173 Tijdens het warmdraaien van de motoren met de crashkraan zichtbaar van achter de cockpit raamstijl.
|
4174 De Marshaller aan het regelen voor de start.
|
|
|
4175 Het ervaren van de oceaan deining.
|
4176 De Marshaller instrueert de dekploeg voor de start.
|
|
|
4177 Helling naar stuurboord.
|
4178 Het bereiken van het diepste punt.
|
|
|
4179 Er wordt opgereden. Voorganger heeft het DelMar sleepdoel onder de vleugel.
|
4180 Terwijl de vloot spreekt middels de seinlamp.
|
|
|
4181 Volgens strikte aanwijzingen van de marshallers
|
4182 Op weg naar de catapult, langs de volgende marshaller.
|
|
|
4183 Op weg, derde marshaller, oranje licht aan de vliegbrug, er wordt getaxied, maar nog niet afgeschoten.
|
4184 Vlaggen Foxtrot en Kilo in ‘at the dip’. Foxtrot: vliegrol in voorbereiding. Kilo: ik ga mijn snelheid opvoeren.
|
|
|
4185 Groen licht voor de VDO om te gaan afvliegen.
|
4186 Nummer 1 vliegt.
|
|
|
4187 Het oprijden begint weer.
|
4188 Oprijden catapult. De VDO is nog net voor de neus zichtbaar. De catapult officier kijkt toe.
|
|
|
4189 De ‘shuttle’ is op weg naar achteren, hij zal tussen de benen van de VDO onder het neuswiel door gaan.
|
4190 De Tracker rijdt nog een meter naar voren, de ‘shuttle’ nadert.
|
|
|
4191 De centreer-rollen zijn bijna bereikt. Achter het extra staartwiel, om harde landingen op te vangen, is de ‘hold-back’, die in het dek is vastgezet goed te zien.
|
4192 Hier zijn de centreer-rollen bereikt. Met een ruk wordt het vliegtuig exact boven de catapult sleuf gepositioneerd.
|
|
|
4193 De ‘aanhaak’ ploeg snelt toe. Leden van de Catapult Ploeg, met een hoofdletter!
|
4194 Twee mannen voor de ‘bridle’ en een voor de ‘hold-back’.
|
|
|
4196 Moedige mannen brengen de bridle en de hold-back aan. Windkracht 7, lawaai, rond malende propellers, stoom in de neusgaten. Nooit een ongeluk gebeurd !!! VDO loopt naar de zijkant.
|
4198 De shuttle wordt door de catapultist in de ‘Howda’ strak getrokken.
|
|
|
4199 Als alles in orde is bevonden vraagt de VDO om vol vermogen door met zijn groene vlaggetje te ‘wapperen’.
|
4200 Op weg !
|
|
|
4201 Halverwege de catapult, stoomdruk (gelukkig) goed !
|
4202 Hier houdt de bewoonde wereld abrupt op. Eind-sleheid 100 tot 110 knopen. Bij een duw in de rug van 3 seconden betekent dat een versnelling van 15 g !
|
|
|
4203 Net los en de held die de ‘bridle’ van de bridle-catcher voor het dek uit moet afhalen springt al uit de catwalk naar boven. Alles moest snel !!
|
4204 Happy Submarine hunting !
|
|
|
4205 De vliegdekploeg holt al naar voren om de landende vliegtuigen te gaan parkeren. Allereerst moet de filmer geparkeerd worden. Ik zit in het reserve-vliegtuig dat gelukkig overbodig was.
|
|