BuiltWithNOF
Testen katapult 2

Op deze pagina het vervolg van de katapult test in Portsmouth. Onderstaande opnames van de dummy “Edna” die zwaarder was dan “Jill”.

(foto 4021) Opname in de haven van Portsmouth in 1962 tijdens het inschieten van de katapult destijds. We zien een sloep van de Royal Navy en rechts vooraan de boeg van een sleepboot om een afgeschoten ‘dummy’ terug te slepen.
Foto webmaster.

(foto 4022) Opname van het open water in de haven van Portsmouth waar de afgeschoten ‘dummy’ in het water plonste. Foto webmaster.
Foto webmaster.

De volgende opnames zijn weer van de test in 1967.

(foto 1193) De sleepboot gaat op weg om de gelanceerde dummy weer op te halen.
Foto webmaster.

(foto 1194) Even rust op het vliegdek terwijl de sleepboot de in het water liggende dummy weer ophaalt. De sleepboot vertrok pas bij de Doorman als de dummy in het water lag. Je moest als sleepboot ook niet getroffen worden door een vliegende dummy.
Foto webmaster.

(foto 1195) Nadat dummy “Edna” weer is afgeleverd bij de drijvende kraan wordt alles gereed gemaakt om hem op te hijsen naar het vliegdek.
Foto webmaster.

(foto 1196) De dummy “Edna” wordt uit het water gehesen, nog even bijsturen en hij kan omhoog.
Foto webmaster.

(foto 1197) Onze zwaardere dummy “Edna” op weg naar het vliegdek. Ook hier is duidelijk de strop onder de dummy waarneembaar.
Foto webmaster.

(foto 1198) Op het vliegdek is alles gereed om de zwaardere “Edna” te lanceren, laat maar komen.
Foto webmaster.

(foto 1199) De dummy “Edna” hangt boven de katapult.
Foto webmaster.

(foto 1200) De dummy “Edna” wordt precies op de juiste plaats geleid voor men haar laat zakken op de katapult.
Foto webmaster.

(foto 2545) Even trekken en duwen in de juiste positie en dan zakken maar.
Foto ontvangen van Nico Schaafstra.

(foto 1201) Het laatste stukje is het toch nog even flink duwen.
Foto webmaster.

(foto 1202) Toch nog een stukje terug tot de dummy op de juiste plaats staat. De katapult officier staat al gereed met de vlaggetjes voor de start. Hij heeft de taak van de VDO nu overgenomen, dit was een zaak voor de katapultploeg met assistentie van Engelse collega’s.
Foto webmaster.

(foto 1203) Ook in de lanceercabine is men klaar voor de start. We zien rechts het handwiel waarmee de cabine naar boven gedraaid kon worden. Links de “Howda” operator Ton Ariëns. De lanceercabine werd ook wel Howda genoemd, afgeleid van de naam voor het huisje op de rug van een olifant.
Foto webmaster.

(foto 1203a) Detail uit vorige foto. We zien de instrumenten waaronder een drukmeter (stoom) en een schakelkast met onder andere de ‘afvuurknop’. Aan de linkerkant de bediening voor o.a. de rollenbank en kleppen, verder om de shuttle naar achteren te halen. Helaas geen foto van het bedieningspaneel met zicht op de katapult. We zien wel de koptelefoon en microfoon voor de verbinding met de katapultmachinekamer.
Foto webmaster.

(foto 1204) De dummy “Edna” is gereed om gekatapulteerd te worden, het zoveelste proefschot kom eraan.
Foto webmaster.

(foto 1205) Ook onze dummy “Edna” op weg naar een duik in het zilte nat van de haven van Portsmouth.
Foto webmaster.

(foto 1206) Wanneer “Edna” in het water ploft ontstaat een enorme waterzuil die hoog boven het vliegdek uitkomt.
Foto webmaster.

(foto 1207) Nogmaals een opname van een waterzuil, veroorzaakt door de in het water vallende dummy. Voor de zuil staat een lid van de katapultploeg.
Foto webmaster.

 

Terug naar index algemeen.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1  '46-'48 index] [R81 1948-1955 index] [R81 1958-1968 index] [Bemanning index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [Sea Otter] [Firefly] [Seafury] [Avenger] [Sea Hawk] [S2A  Tracker] [Sikorsky] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek]