BuiltWithNOF
Testen remkabels

Een van de voorbereidende taken bij vliegrol was het ontluchten en testen van de remkabels. Bij deze test werden de remkabels uitgetrokken door middel van de crashkraan of door twee tractors. Tevens werden de remkabels zelf gekontroleerd op eventuele beschadigingen. Zie ook de beschrijving van “vliegrol aan boord van de Doorman”. Hieronder een foto-serie van deze test en kontrole, welke is overgenomen uit filmbeelden. Deze filmbeelden zijn gemaakt tijdens de najaarsreis van 11-09-1965 tot en met 26-10-1965. Alle beelden ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 3650) Op deze foto het hulpstuk op wielen, de verbinding tussen de remkabel en het trekkende voertuig(en). Op de tractor zit een bordje voor de maximum snelheid van 16 km per uur, zoals destijds voor alle tractoren. Het is niet bekend of dat ook gold op open zee en buiten de territoriale wateren, en of de O.O. van Pol. ooit een bon heeft moeten uitschrijven.

(foto 3651) Bij aanvang van het testen en uittrekken van de remkabel werd een hulpstuk met deklandingdshaak aan de kabel bevestigd. Aan het andere eind van dit hulpstuk op wielen werd de trekkabel bevestigd. Deze kabel was bevestigd aan de crashkraan of aan de tractors.

(foto 3652) Er was de kracht nodig van twee tractors of van de crashkraan. Op de tractors extra gewicht om slippen van de tractors te voorkomen. Er moest behoorlijk getrokken worden om een ‘Full Pull’ te bewerkstelligen. Op de voorste tractor zien we de baret van de marinier-chauffeur.

(foto 3653) De remkabels liggen plat op het dek om struikelen van de vliegdekploeg te voorkomen. De twee tractors zijn met elkaar verbonden door middel van een staalkabel.

(foto 3654) Op het vliegdek liepen diverse uitkijken en kontroleurs, omdat voor aanvang vliegrol het vliegdek in principe nog voor een ieder bereikbaar was.

(foto 3655) Ook bij de katrollen voor de geleiding van de remkabels naar de cilinders was een kontrolepost. Door de schaduw van de deels uitgetrokken kabel op het vliegdek, zien we dat het oppervlak van het vliegdek te lijden had onder de landingen (zie ook volgende foto).

(foto 3656 Hier is een aanvang genomen van de kontrole van de remkabels door de katapult-officier Louis Peutz. Hier zien we nogmaals overduidelijk de ‘hobbels’ in het vliegdek door de schaduwwerking.

(foto 3657) Men kontroleerde met twee personen, beginnende aan SB en BB zijde en dan naar het midden. Als men elkaar ontmoette op de centerlijn was de kontrole ten einde, op naar de volgende kabel.

(foto 3658) Einde van de kontrole van deze remkabel.

(foto 3686) In de ‘catwalk’ naast het vliegdek aan bakboord zaten de bedieningshandels voor het omhoog of omlaag brengen van de remkabels en voor het terugbrengen van de kabels in de beginstand na een landing. Op de foto een van de bedieningshandels.

(foto 3687) Zie ook foto boven, de handel wordt kennelijk naar rechts bewogen.

 

Terug naar index algemeen.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1  '46-'48 index] [R81 1948-1955 index] [R81 1958-1968 index] [Bemanning index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [Sea Otter] [Firefly] [Seafury] [Avenger] [Sea Hawk] [S2A  Tracker] [Sikorsky] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek]