|
(foto 2303) Het bommen- of torpedoruim met geopende luiken met daarachter de radardome.
(foto 2304) Nogmaals een opname van het inwendige bommen- of torpedoruim. Aan de binnenzijde nogmaals een waarschuwing voor de propellers.
Aanvulling door Jaap de Moor: Hier zien we de rood geschilder stang die tussen de geopende deuren werd gezet om te voorkomen dat er met druk op het hydraulisch systeem ongelukken konden gebeuren. Deze deuren sloten zich in een kwart seconde! Moedige konstabel die hem aanbracht en vooral hij die hem verwijderde.
(foto 2305) De houders van de sonobuoys in de motorgondel aan BB zijde, met waarschuwings-sticker.
(foto 2306) Nogmaals de houders voor de sonobuoys in de motorgondel aan SB zijde.
(foto 3618) Aan beide kanten van de twee motorgondels, waren verder verschillende opbergruimtes. Op deze foto zien we een kant van de motorgondel met daarin drie luikjes voor de MK 6 Floating Lights en een luikje voor 15 Practice Depth Charges. (Foto en info van Jaap de Moor)
(foto 3616) Detailopname zijkant motorgondel van de drie luikjes en bergplaatsen van de drie MK 6 Floating Lights. Zie ook afzonderlijke pagina mbt dit onderwerp.
(foto 3617) Detailopname van de zijkant van een motorgondel met het luikje en bergplaats voor 15 MK 13 Practice Depth Charges. (zie ook afzonderlijke pagina mbt dit onderwerp)
(foto 2307) Het SB wiel van de Tracker en de ruimte waarin het wiel tijdens de vlucht was opgeborgen.
(foto 3621) Detailopname van het wiel. We zien dat het wiel en dus het vliegtuig ondersteunt wordt door een zwart metalen steun. In de opening boven in de steun zien we een bolle punt van het onderstel. Op dit punt is de Grumman Tracker 161 van het ongeval met de ‘wave-off’ blijven hangen op de rand van het vliegdek.
(foto 2308) Het hydraulisch meganiek voor het in- en uitvouwen van de vleugels, die hierna werden geborgd. Daarboven zien we de houders (onder de vleugel) voor de ophanging van de 5 inch HVAR raketten, MK 54 dieptebommen of aan SB zijde de ‘del mar’ sleepdoelinstallatie.
Aanvulling door Jaap de Moor: De op deze foto zichtbare rode lummel verzorgt druk-ventilatie voor de stuurboord brandstoftank.
(foto 2309) Nogmaals het mechaniek voor het vouwen van de vleugels en de doorvoer van diverse leidingen naar het buitenste deel van de vleugels.
(foto 2310) De BB motor van de Tracker 160 met in een ring de cilinders. Rechts staat de Sikorsky 134 opgesteld. En links in het geel de Tiger Moth.
Aanvulling door Jaap de Moor: De spinner van de propeller moet hier eigenlijk blauw zijn en niet zwart. De zwarte twee-derde bladlengte rubberen strips op de bladen zijn voorzien van verwarmings-elementen. Dit om, wanneer nodig, tijdens de vlucht ontstane ijs-afzetting te verwijderen. De-icing. Meer dan twee-derde was niet nodig, het aangroeiende ijs daarbuiten werd door de hogere middelpuntvliegende kracht in de kiem gesmoord.
(foto 2311) Het ‘spiegeltje’ op de BB motorgondel. Via dit ‘spiegeltje’, een spiegelende sticker, had de BB piloot o.a. zicht op het neuswiel van de Tracker. Deze was anders vanuit de cockpit niet te zien.
Aanvulling door Jaap de Moor: Het spiegeltje was nodig om in geval van een defect in het elektrische ‘gear down’ circuit of bij een mechanisch mankement aan het neuswiel, te kunnen zien hoe ‘het er bij hing’.
(foto 2312) Hier zien we een van de ‘jury struts’, deze werden standaard aangebracht tussen de vaste vleugel en de opvouwbare vleugel als een extra verbinding. Vormde een driehoek om het zwiepen van de vleugel uiteinden tegen te gaan bij storm etc. Hiervoor waren extra verstrekte punten aangebracht. Zie ook volgende foto.
(foto 2313) Nogmaals de ‘jury struts’ op de romp van het vliegtuig en onder de gevouwen vleugels. Links zien we een steun voor de boven het vliegtuig gespannen antenne draden. Foto genomen vanuit het ontsnappingsluik van de MAD operator.
(foto 3700) Achter de rode ‘jury strut’ zien we de zwarte dome van de ‘ADF Loop Antenne’, een radio peiler op de midden-golf. Achter de ‘luchthappertjes’ zien we een luik met nog net zichtbaar links van de ADF dome het rode handel (deurkruk) om dit luik van buitenaf te openen. In de ruimte onder dit luik zat de vierpersoons rubberboot opgeborgen. In geval van een ditching werd de liferaft middels een rood handle achter in het overhead panel gelanceerd. (foto en info van Jaap de Moor).
|