Buiten de aan boord geëmbarkeerde vliegtuigtypen van de MLD, waren er ook bezoekende vliegtuigtypen aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman als gast. Dit waren meestal andere typen dan de standaard vliegtuigen aan boord. De meest opvallende zou zijn geweest een “Tiger Moth” zonder deklandingshaak. Hieronder foto’s en beschrijvingen van de mij bekende “gastvliegtuigen” aan boord.
Ïn 1958 werd het vliegkampschip Hr.Ms. Karel Doorman bezocht door enkele vliegtuigen van de Royal Navy. Dit waren toestellen van het type De Havilland Sea Venom, de Fairey Gannet en een Sea Hawk. Ook aan boord een groot aantal bemanningsleden van de Royal Navy voor het uitvoeren van de eerste landingen aan boord na de grote verbouwing. Deze starts en landingen maakten deel uit van de ‘Flying trials’ aan boord.
(foto 0187) Een Havilland Sea Venom landde in 1958 aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman varend op de Noordzee. Foto W.D. Baas.
(foto 0167) Opname in kleur van een Havilland Sea Venom van de Royal Navy.
(foto 1591) Vrije start van een MLD Avenger aan boord van de Doorman in 1958 tijdens de “Flying Trials”. Rechts staan een Sea Hawk en een Havilland Sea Venom van de Royal Navy geparkeerd in het dekpark op het voorschip. Foto ontvangen van Flip Burggraaf en W.D. Baas.
Technische gegevens van de Havilland Sea Venom:
Bemanning
|
1 vlieger
|
Lengte
|
9.70 meter
|
Spanwijdte
|
12.70 meter
|
Vleugeloppervlakte
|
25.90 vierkante meter
|
Hoogte
|
1.88 meter
|
Leeg gewicht
|
4173 kilogram
|
Geladen gewicht
|
7000 kilogram
|
Motor
|
Havilland Ghost 103 turbojet (21.6 kN)
|
Max. snelheid
|
1030 km/uur
|
Vliegbereik
|
1730 kilometer
|
Max. vlieghoogte
|
12000 meter
|
Bewapening
|
4x 20 mm Hispano kanons
|
|
8 x 27 kilogram raketten of
|
|
2 bommen van 450 kilogram
|
|
(foto 1593) Een Fairey Gannet (Royal Navy) in de landing aan boord van de Doorman tijdens de ‘Flying trials’ in 1958. Foto ontvangen van Flip Burggraaf.
(foto 1594) De landing van een Fairey Gannet (Royal Navy) aan boord van het vliegkampschip Hr.Ms. Karel Doorman in 1958. Foto’s ontvangen van Flip Burggraaf en W.D. Baas.
(foto 0168) Fraaie opname van de landende Fairey Gannet van de Royal Navy aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman, onder grote belangstelling van de bemanning, tijdens de ‘Flying Trials” in 1958. De deklandingshaak van de Gannet heeft een remkabel van de Doorman gegrepen. Foto ontvangen van W.D.Baas.
(foto 0169) Kleuropname van een Fairey Gannet.
Technische gegevens van de Fairey Gannet:
Spanwijdte
|
16.60 meter
|
Lengte
|
13.10 meter
|
Hoogte
|
4.20 meter
|
Leeg gewicht
|
6900 kilogram
|
Geladen gewicht
|
10200 kilogram
|
Max. snelheid
|
485 km/uur
|
Vliegbereik
|
1500 kilometer
|
Motor
|
Armstrong-Siddeley “Double Mamba”
|
|
MK 101 propellerturbine 2280 KW
|
Max. hoogte
|
23000 Ft.
|
|
(foto 0433) Katapulstart van een Sea Hawk van de Royal Navy tijdens de “Flying Trials” in 1958. Na de start valt de strop in zee, zie detailfoto hieronder. Foto’s ontvangen van W.D.Baas.
(foto 0434) Detailopname uit voorgaande foto. Zie vallende strop bij rode pijl.
(foto 0437) Een Fly-pass na de trials in 1958 van de bezoekende vliegtuigen van de Royal Navy. In het midden vooraan de Sea Venom, daarnaast links en rechts de eigen Avengers en daarnaast aan de buitenkant de Fairey Gannet. Daarachter in het midden de Sea Hawk. Foto ontvangen van W.D.Baas.
Blijkens het boekje “Welkom aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman” waren vele typen vliegtuigen en helikopters aan boord te gast, waarvan de aardigste wel een “Tiger Moth” zonder deklandingshaak. Deze landde in het kader van een weddenschap aan boord van de Doorman.
(foto 0189) Landing van een Britse Tiger Moth op het vliegdek van vermoedelijk Hr.Ms. Karel Doorman II op 23 november 1954. Dit zou uitgevoerd zijn naar aanleiding van een weddenschap. Bij deze landing werd geen gebruik gemaakt van de remkabels. Foto via Marine & Koopvaardij Forum.
Aanvulling van Adri van Ingen:
Dit was inderdaad een landing van een Tiger Moth op Hr.Ms. Karel Doorman. Ik was er zelf bij. We moesten met ongeveer 10 man het toestel meteen na de landing grijpen. De eerste keer mislukte dat, omdat we hem niet goed te pakken kregen en hij startte door. De tweede keer lukte het wel. Het vertrek was echter nog spannender. De Doorman werd tegen de wind ingedraaid. De radio masten aan de zijkant moesten nog naar beneden worden gedraaid. Toen vertrok de Tiger Moth te vroeg. Net voorbij het eiland kreeg hij een dwarswind en ging over bakboord van het dek af, precies tussen de radio masten door. Met nog te weinig snelheid raakte hij net het water maar kon nog juist de lucht in komen. Na een rondje om de Doorman zette hij koers naar zijn basis.
(foto 0185) Foto genomen van een aquarell, op de achtergrond een Tiger Moth in de gele kleur en registratienummer 002 van de MLD.
(foto 0186) Tiger Moth 002 van de MLD in de lucht. Foto via Dutchfleet.net.
Technische gegevens van de Tiger Moth:
Bemanning
|
2 personen
|
Lengte
|
7.34 meter
|
Spanwijdte
|
8.94 meter
|
Hoogte
|
2.68 meter
|
Vleugeloppervlakte
|
22.2 vierkante meter
|
Leeg gewicht
|
506 kilogram
|
Geladen gewicht
|
828 kilogram
|
Motor
|
De Havilland Gipsy Major inverted
|
|
4 cylinder inline (100KW)
|
Max. snelheid
|
175 km/uur op 300 meter hoogte
|
Vliegbereik
|
486 kilometer
|
Max. hoogte
|
4145 meter
|
|
We kent nog meer “vliegende gasten” van de Doorman of heeft daar opnames van ?
|