BuiltWithNOF
Vliegende gasten aan boord 3

 

(foto 3301) Op 28 juni 1965 werd als test een landing uitgevoerd aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman door drie Agusta Bell’s van de MLD. Dit betrof de toestellen met de nummers 221, 222 en 226. De test was uiteindelijk geen succes omdat deze helikopters waren uitgerust met metalen “ski’s” en geland moest worden op een bewegend metalen vlak.
Foto ontvangen via Dutchfleet (Rob Burgerhout).

(foto 3302) Hier nogmaals de drie Agusta Bell’s aan dek van de Doorman, voorop de 222, daar achter de 221 en als laatste de 226.
Foto ontvangen van Hendrik Kemperman. Foto gemaakt door Eduard Kemperman in 1965.

(foto 4787) Het afvliegen van de drie Agusta Bell’s vanaf het vliegdek van de Karel Doorman.

 Aanvullende info van Rob Burgerhout:
In 1962 was al eerder een landing uitgevoerd aan boord van de Doorman door de Agusta Bell’s 223 en 226. Op 8 april 1964 werd nogmaals een landing uitgevoerd door de Agusta Bell 223. Op 4 mei 1964 verongelukte deze Agusta Bell 223 in de Oude Rijn. Zie ook de pagina ‘Vliegers logboek 1960 S-55’.

Aanvulling op gegevens betreffende bezoekers aan boord door Ruud van Leerdam:
Op 11 april 1967 kwam de Augusta Bell 222 oplanden met als vlieger LTZV Van Dam; op 2 oktober 1967 kwam wederom de Augusta Bell 222 oplanden met als vlieger LTZV Veentjer; op 26 januari 1968 kwam de Augusta Bell 220 oplanden met als vlieger LTZV Versteeg.

Aanvullende info afkomstig uit het boek “Verguisd en Geprezen” van Willem Geneste:
Tijdens de reis ‘Midsummernightsdream’ werd op de eerste dag van deze reis op 29 april 1963 een test uitgevoerd aan boord mbt de gebruiksmogelijkheden van de nieuwe MLD helicopter Agusta Bell. Er wordt geen nummer van de Agusta Bell aangegeven. Verder waren er tijdens deze reis op 27 juni 1963 Westland Wessex helicopters aan boord, welke afvlogen vanaf de Doorman terwijl deze voor anker lag in Mounts Bay nabij Penzance.

(foto 5511) De Agusta Bell 223 is opgeland aan boord van de Doorman.

(foto 5512) Na de 223 komt een tweede Agusta Bell oplanden.

(foto 5513) Beide Augusta Bell’s staan op het vliegdek geparkeerd.

Wie heeft van dit oplanden aan boord van de Doorman foto’s in zijn bezit ??

(foto 0191) Het oplanden van een WASP helikopter aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman. De WASP was afkomstig van het fregat Hr.Ms. Van Speijk. Deze opname zal uit 1967 zijn toen het nieuwe fregat Van Speijk (F802) deel uitmaakte van het smaldeel 5.
Foto ontvangen van Bert Drijfhout.

(foto 2427) De landing is goed verlopen, de brandweerman kan met de handen op de rug blijven toekijken.
Foto ontvangen van Bert Drijfhout.

(foto 3749) Na de landing kan het vliegdek personeel de helicopter gaan benaderen.

(foto 3750) Na de landing loopt ook de VDO naar de helicopter toe.

(foto 3751) De VDO spreekt de vlieger van de helicopter aan.

(foto 2429) Na de landing kan er worden bijgepraat met de bemanning van de WASP en de helicopter van het fregat nader worden bekeken.
Foto ontvangen van Rob Becker.

(foto 2430) Ook voor onze gasten gold: “er is een tijd van komen en een tijd van gaan en de tijd van gaan is nu gekomen”. De WASP 243 verlaat weer het vliegdek van de Doorman, vermoedelijk op weg naar het fregat.
Foto ontvangen van Rob Becker.

(foto 3925) Een helicopter van het type Sikorsky S-51 van de Royal Navy staat geparkeerd op het vliegdek van de Doorman. We zien bij het eiland geparkeerd de Grumman Trackers 157 en 160. Het schip is op dat moment gepavoiseerd.

 

Terug naar index algemeen.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [S2A Tracker index] [Avenger] [Sea Otter] [Sea Hawk] [Firefly] [Seafury] [Sikorsky] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek] [Contact]