BuiltWithNOF

 

 

Op deze pagina beelden en gegevens van de vrije start aan boord van de Doorman door de Grumman Tracker. Op andere pagina’s mbt meerdere vliegtuigtypes aan boord, zijn ook foto’s van vrije starts te zien. Buiten de katapultstarts werd ook geoefend voor de vrije start over het vliegdek in geval de katapult buiten werking zou zijn. Het voordeel van de katapulstart was o.a. meer ruimte voor de opgestelde vliegtuigen. Bij een vrije start was er minder ruimte voor wachtende vliegtuigen. Met behulp van de katapult kon er in minder tijd meer starts worden uitgevoerd.

Foto’s ontvangen van Jaap de Moor, tenzij anders aangegeven.

(foto 3334) Hier staat de Grumman Tracker 155 gereed voor een vrije start. In de catwalk over BB zien we veel belangstellenden.

(foto 3306) Hier is de Grumman Tracker 155 op weg naar het eind van de startbaan.

(foto 3307) Ook de Grumman Tracker 148 is hier, bijna ter hoogte van het eiland, op weg naar het eind van de startbaan.

(foto 0527) De Grumman Tracker 163 komt hier tijdens een vrije start al met het neuswiel los van het vliegdek. Kennelijk is bij deze oefening van de vrije start wel de katapult in werking, gezien de stoom uit de katapulttrack.
Foto ontvangen van Ferry Gonggrijp.

(foto 3327) Hier verlaat een Grumman Tracker het vliegdek van de Doorman na een vrije start. Hier zien we slechts weinig stoom van de stoomwindvaan, voor in het midden van het vliegdek. Men kon hier op mikken tijdens een vrij start, maar deze stoomvaan werd gebruikt door de navigatiebrug voor het bepalen van de koers mbt de windrichting over het vliegdek. Stoomvaan recht naar achter voor katapultstart en axiale vrije starts en stoomvaan 8 graden naar rechts voor deklandingen op het hoekdek.

(foto 0752) Op deze detailfoto zien we duidelijk een gradenverdeling bij de stoom-windvaan aan boord van HMS Eagle. Deze verdeling is door een vlieger tijdens de vrije start niet zichtbaar, maar wel vanaf de navigatiebrug. De stoompluim is echter wel waarneembaar door de vlieger. (zie rode pijl).
Foto ontvangen van Gerard Haas.

(foto 2706) ook aan boord van de ‘Veinticinco de Maya’, de ex-Karel Doorman was een gradenverdeling aangebracht bij de stoom-windvaan. (zie rode pijl). We zien hier duidelijk de stoompluim boven het vliegdek. Op deze foto zien we ook duidelijk het gewijzigde hoekdek.
Foto ontvangen van Cees Stuursma.

(foto 3823) Hier de vrije start van de Tracker 157 in 1961.
Foto ontvangen van Jaap Jansen.

(foto 3759) Vrije start door de Grumman Tracker 158.

 

(gif 7075) Vrije start van Grumman Tracker vanaf het vliegdek van de Doorman.

 

Terug naar Tracker index.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [S2A Tracker index] [Avenger] [Sea Otter] [Sea Hawk] [Firefly] [Seafury] [Sikorsky] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]