BuiltWithNOF
Deel 3.

 

DEEL 3

(foto 3357) Hierna op volle kracht richting Het Kanaal, waar voor de eerste keer de Fireflies zullen gaan oplanden. De barrier is reeds opgesteld, een slecht voorteken?
Foto ontvangen van Rinus Verschuren.

Maandag 27 mei 1946.
09.55 uur stoppen R/V (rendez-vous) in peiling St. Ann’s Head. 10.15 uur wisselen optische seinen met HMS Roebuck. Bepalen vaart 6’ en koers 200 ivm overschieten van berichten. 10.55 uur lassen oefening met HMS Roebuck af ivm slecht weer. 13.00 uur komen ten anker voor BB anker in peiling 51.38.5N en 04.35.4W. Gaan over op verlichte zeewacht.

(foto 4866) St. Ann’s Head.

(foto 4678) HMS Roebuck.

Oplanden eerste Fireflies.

Het oplanden was echter een drama met veel ongelukken en schade. Hierop werden de vliegproeven stil gelegd en werd voor anker gegaan in Mountsbay op de rede van Penzance om specialisten van de Fireflies aan boord te nemen. Het bleek dat onze Fireflies waren voorzien van te smalle banden, in ieder geval bleek het landingsgestel vaak te zwak. Hierop werd koers gezet naar Milford Haven nabij Pembroke en vandaar ging de commandant naar Londen voor overleg met de Admiralty.
Hoewel de landingen door de piloten goed werden verricht, was het percentage vliegtuigen hoog dat door de landingsgestellen zakte. Een vliegtuig gleed zelfs tot aan de rand van het dek en hing half buitenboord met lekkende benzinetanks vlak boven de uitlaat van de dieselmotoren. Goede raad was duur, experts van de Fairey -Company, die de vliegtuigen had geleverd, werden aan boord ontboden. Wij lagen in de baai van Penzance (Cornwall) ten anker.
Spoedig was het raadsel opgelost, onze Fireflies bezaten smallere banden dan de Fireflies die tot dusver op escortcarriers waren geland. De Admiralty gebruikte dit type vliegtuig alleen nog maar op grotere vliegdekschepen, waar de landingsbaan langer was en de landing bijgevolg lichter kon worden uitgevoerd. Wij staakten dus verdere vliegproeven en ik begaf mij naar Londen voor een bespreking op de Admiralty. Wij lagen toen in de baai van Milford Haven (Zuid Wales).

Dinsdag 28 mei 1946.
07.15 uur beide machines stoomklaar. Anker op, gaan over op zeewacht. 09.34 uur rendez-vous (R/V) met HMS Roebuck en wisselen optische en R/T seinen uit. 09.56 uur koers286 en varen met HMS Roebuck in kiellinie. 13.17 uur eerste vliegtuig geland. 13.21 uur tweede vliegtuig geland. 15.00 uur vaart opgevoerd naar 15’, 98 omw. 15.15 vliegtuig los van dek. 17.00 uur krijgen bericht van St. Merrys dat oefening is afgelopen en mag na 18.00 uur niet meer gevlogen worden. 17.10 uur schietlijn over naar HMS Roebuck en geven bericht over. 17.15 uur seinen HMS Roebuck exercise completed. 19.15 uur komen ten anker in Brides Bay voor BB anker, gaan over op verlichte zeewacht.

(foto 3364) Het vliegdek van de QH1 met daarop verschillende Fireflies geparkeerd.
Foto ontvangen van Rinus Verschuren.

(foto 3377) Een Firefly is naar het achterste deel van het vliegdek gebracht. Vanaf deze positie kan een vrije start worden gemaakt.
Foto ontvangen van Rinus Verschuren.

(foto 4833) Een Firefly tijdens de start vanaf het vliegdek.

(foto 4834) Een Firefly geparkeerd op het vliegdek en aan de vleugels vastgemaakt.

(foto 4436) Martin den Butter poseert voor een Firefly, welke geparkeerd saat op het vliegdek van de QH1.
Foto ontvangen van Martin den Butter.

(foto 4832) Veel bemanningsleden namen de kans waar om te poseren voor de eerste vliegtuigen aan boord van QH-1.

Woensdag 29 mei 1946.
06.15 uur stoomklaar. 06.30 gaan over op zeewacht. 06.51 anker op en stomen met 13’ en koers 280 de baai uit.08.45 uur wisselen seinen met HMS Roebuck. 09.15 HMS Roebuck neemt positie in op drie ….achteruit. 09.31 bereiken rendez-vous met vliegtuigen, koers 153 ivm oplanden vliegtuigen. 10.17 uur eerste vliegtuig geland en licht beschadigd. 10.24 uur tweede vliegtuig geland.. 13.55 uur draaien in de wind en 14.04 uur vliegtuig los van dek. 14.55 uur draaien in de wind. 15.05 uur oplanden vliegtuig, zwaar beschadigd. 19.30 uur komen ten anker in peiling Fishguard 52.1.3N en 5.56.5W voor BB anker, gaan over op verlichte zeewacht. 21.20 uur officieel bezoek van de commandant van HMS Roebuck aan boord. 22.20 uur vertrek commandant Roebuck.

(foto 5521) Nadat de vleugels zijn gevouwen wordt de Firefly F-6 met de hand op de lift geduwd.
Foto ontvangen van Leo Pardoel (0502) en Harry Schalekamp (Jetze de Jong).

(foto 4437) De Firefly F-6 heeft echter een minder gelukkige landing gemaakt aan boord van de QH1. Het vliegdek personeel rent over het vliegdek om hulp te bieden. Het oogt een ietwat chaotisch omdat de bemanningsleden in alle richtingen rennen. Op de voorgrond een deel van de barrier.

(foto 4437b) Hier zien we duidelijk dat de vlieger niet langer blijft wachten op assistentie, maar zelf reeds uit de cockpit is geklommen. Er naderen wel reeds twee hulpverleners naar hem toe.
Foto ontvangen van Martin den Butter.

(foto 0500) De Firefly F-6 inmiddels geborgd door middel van diverse stroppen. De crash-kraan staat ook al gereed om de Firefly weer op het dek te hijsen.
Foto ontvangen van Leo Pardoel en Harry Schalekamp (Jetze de Jong)(5520).

(foto 0501) De Firefly F6 wordt gereed gemaakt om weer op het vliegdek te worden gehesen.
Foto ontvangen van Leo Pardoel.

(foto 0503) Ook in de catwalk is de dekcrew bezig om het ophijsen mogelijk te maken.
Foto ontvangen van Leo Pardoel.

(foto 5519) Op de achterkant van de foto staat geschreven: F6 verongelukt in de eerste helft van juni 1956 in de Ierse zee.
Foto uit fotoboek Jetze de Jong, ontvangen van Harry Schalekamp.

(foto 5545) Op de achterkant staat geschreven: terwijl men sprak over voorkomen van brand, wordt alles in het werk gesteld hem op het dek te krijgen.
Foto uit fotoboek Jetze de Jong, ontvangen van Harry Schalekamp.

(foto 5543) De beschadigde F6 nadat deze terug gezet is op het vliegdek.
Foto uit fotoboek Jetze de Jong, ontvangen van Harry Schalekamp.

(foto 4875) Na alle problemen met de landingen van de Fireflies, gaat de Doorman voor anker in de omgeving van Fishguard.

 

Naar deel 4.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [Vliegkampschip tekst] [Vliegkampschip foto's] [Reizen van de QH-1] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek]