BuiltWithNOF

Op deze pagina algemene foto’s en/of informatie mbt de Grumman Trackers aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman.

(foto 6218) Brochure uit omstreeks 1961 voor de werving van vliegers voor de Marine Luchtvaart Dienst.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 0441) Er is zojuist omgepraaid “Het aannemen van een S-2A met een “hang up”. Dit betekende dat er een raket was blijven hangen onder de vleugel, welke reeds geactiveerd was. Bij de landing van het vliegtuig moest dan een ieder dekking zoeken, omdat de raket er alsnog kan afvallen en dan over het vliegdek een weg zou zoeken. Zodra de kist geland was liep er een konstabel naar de vleugel, pakte alsnog de raket eraf en dumpte hem vlakbij de crash-tender over boord. In een noodgeval kreeg de volgende kist het sein “wave off” van de LSO.
Foto en tekst ontvangen van Herman te Boekhorst.

(foto 0444) “Wie zijn neus schendt, schendt zijn aangezicht”

(foto 0445) Op 20 april 1964 werd de Grumman Tracker te 10.15 uur gekatapulteerd vanaf vliegkampschip Hr.ms. Karel Doorman ten zuiden van Curacao. Er bleken problemen met de hydrauliek van het landingsgestel. Dit werd hierna handmatig uitgepompt en men vroeg toestemming aan de vliegbrug of men kon gaan landen aan boord van de Doorman. De Doorman was hier echter niet gereed voor en men moest uitwijken naar het vliegveld Hato op Curacao. Om 11.03 werd de landing op Hato uitgevoerd waarbij het neuswiel van de Tracker inklapte. De Tracker kwam hortend en stotend tot stilstand. De Tracker was zwaar beschadigd aan neus en propellers. De landingsbaan lag bezaaid met sonoboeien en aluminium delen van de neus en de neuswieldeur. De bemanning bestond uit LTZ1 H. Verstraaten, LTZ2 P. Bergsma, LTZ3 kmr H.P. Bax en KPLVGTLG J. Hopster. Een gereedstaande DC8 van de KLM voor vertrek, moest uren wachten voor de baan weer schoon was gemaakt. De Grumman Tracker 170 is later over de weg naar de afgemeerde Karel Doorman vervoerd en aan boord getakeld. Gedurende de verdere reis aan boord gerepareerd. Op 14 juli 1964 vloog de Grumman Tracker 170 ter hoogte van Quessant (Frankrijk) vanaf de Karel Doorman terug naar het vliegveld Valkenburg.
Foto’s en tekst ontvangen van Hans Bax

(foto 3566) Het ontschepen van de Grumman Tracker 181 ten behoeven van het vsq op het vliegveld Hato. De Tracker is juist vanaf het vliegdek opgetild door de grote laadboom.
Foto ontvangen van Rinus Nonnekes.

(foto 3567) Hier zweeft de Tracker 181 aan de grote laadboom boven de kade, waarna men deze op de kade laat zakken.
Foto ontvangen van Rinus Nonnekes.

Aanvullende info:

Het logboek Grumman Tracker 2 van de Hr de Moor doet veronderstellen dat tijdens de 5de reis naar de west de volgende S2A's aan boord waren (146-147-148-149-163-166-169 en 196).
Dit klopt echter niet we zijn uit Rotterdam vertrokken met de volgende S2A's
(146-147-148-149-163-166-en 170), + 2 Grumman's die bestemd waren voor VSQ 1 op HATO en die net uit groot onderhout kwamen op vliegveld De Kooi bij Den Helder.
Deze twee laatste vliegtuigen zijn niet geëmbarkeerd zoals de vliegtuigen van VSQ4 maar zijn in Den Helder aan boord getakeld, als ik mij niet vergis heb je ook een foto van de Brion pier in Curaçao waar een van deze vliegtuigen in de hijskraan van de Doorman hangt.
Wij de jongens van het VSQ4 hebben deze vliegtuigen over de weg naar HATO gesleept, ik heb nog weken lang tamarinden gesnoept die kwamen van de bomen waar wij onderdoor moesten bij de oude cinema WEST.
Op 28 april 1964 is het vliegtuig waar ik paai van was de 170 bij het debarkeren op vliegveld HATO door zijn neusstijl gezakt v.w. een indicatie probleem. De schade die daarbij ontstaan is was dusdanig groot dat het vliegtuig op Curaçao achter moest blijven voor reparatie en waarschijnlijk ook de 2 vliegers.
De reparatie werd uitgevoerd onder leiding van de Hr. de Jong, KLM-er die toen in die hangaar werkmeester was, later werden wij collega's beide 747 instructeur bij KLM technische opleiding. Daar er een te kort aan vliegtuigen was ontstaan heeft VSQ4 gebruik mogen maken van de 196 die bij VSQ1 hoorde. Die is gebruikt tussen 20 mei en 15 juni 1964 en ik ben daar tijdelijk paai van geweest, daarna was de 170 weer van de partij.
Op de reis naar de west was toen ook nog een burger zeeschilder en een
blinde geleide hond als gast aan boord, dus 1503 marine mensen een burger
en een herdershond.

Met vriendelijke groet, Léon Tonnard.

Toelichting webmaster: In slechts 1 logboek is niet vast te stellen welke Trackers er allemaal aan boord waren. In het logboek staan slecht de vliegtuigen waar de betreffende vlieger mee heeft gevlogen.

(foto 6220) Schilderij van de Grumman Tracker 184 van de schilder Dirk van Rijn. De Tracker 184 was echter een Canadese Cs2F en die hadden geen ECM dome boven op het vliegtuig. De Grumman Tracker met nummer 184 staat nu bij de Traditiekamer MLD op het vliegveld De Kooy bij Den Helder.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 7644) Embleem van de Grumman Tracker.
Foto via Facebook.

(foot 3061) Opname van een aantal Grumman Trackers op het vliegveld Valkenburg (MVKV), welke gereed gemaakt worden om te gaan embarkeren aan boord van het vliegkampschip Hr.Ms. Karel Doorman.

(foto 3773) Nog even poseren op het MVKV voor het VSQ 4 gaat embarkeren aan boord van de Doorman.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 4317) Grumman Trackers van VSQ 4 in september 1965 op weg naar de startbaan van het Marine Vliegveld Valkenburg om te gaan embarkeren aan boord van de Doorman. Bij deze foto’s is er info mbt 1963 en september 1965. Wie weet de juiste datum cq reis. In ieder geval was de 148 aanwezig.

 (foto 0447) Een opname van geparkeerde Trackers aan bakboord en Sikorsky helikopters aan stuurboord in de hangar van Hr.Ms. Karel Doorman. De Tracker 165 in hangar A en de overigen in hangar B.
Foto ontvangen van Koos Ruijzendaal.

(foto 6236) Indeling maximale opstelling in de hangaar van Grumman Trackers en Sikorsky S-58 helikopters.
Foto ontvangen van Cees Stuursma via Dutchfleet.net

(foto 5698) De hangaar van de ex-Doorman, nu aan boord van de Argentijnse 25e Mayo.

 

Naar deel 2.

Terug naar Tracker index.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [S2A Tracker index] [Avenger] [Sea Otter] [Sea Hawk] [Firefly] [Seafury] [Sikorsky] [Wereldreis 1960 index] [Smaldeel reizen  index] [Havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]