BuiltWithNOF
Sikorsky 134 (1)

Op deze en de volgende pagina opnamen van de Sikorsky S-58 met nummer 134, opgesteld in het Militair Luchtvaart Museum te Soesterberg. (zie ook de pagina’s ‘Grumman Tracker 160’).

(foto 2080) De Sikorsky S-58 helikopters aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman.
Foto ontvangen van Piet Admiraal.

(foto 2495) De helikopter 134 wordt naar zijn startpositie gereden (trekstang is nog zichtbaar) om gereed gemaakt te worden voor de start. De paai van de 134 zit in de cockpit achter de ‘brakes’.
Foto ontvangen van Gerard Haas.

(foto 2372) De Sikorsky 134 wordt naar de startpositie op het vliegdek getrokken. In de deuropening een vgmra en op de SB piloot positie een vgmr (paai) achter de ‘brakes’. In deze positie staat hij opgesteld in het MLM. Op deze foto is de 134 voorzien van de zgn ‘flotations gear’ welke in het MLM ontbreken.
Foto ontvangen van Rob Becker.

(foto 2373) De 134 is gereed gemaakt voor de start, kennelijk een ‘onderonsje’ van bemanning en squadron personeel  in 1967 aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman.
Foto ontvangen van Rob Becker.

(foto 2658) ZKH Prins Bernhard is door de helikopter 134 aan boord gebracht voor een werkbezoek.
Foto ontvangen via de site marine.berksite.nl.

(foto 5786) Onder barre omstandigheden wordt de Sikorsky 134 op het vliegdek (bij)getankt, vermoedelijk tijdens een oefening. De heli is met enkele banden geborgd aan het vliegdek, terwijl de rotorbladen ronddraaien.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

 

De navolgende foto’s in het (veel rustiger) museum zijn gemaakt door de webmaster.

(foto 2327) De Sikorsky 134 opgesteld in de hal van het Militair Luchtvaart Museum, tussen de Grumman Tracker en de Sea Hawk in. Deze heli heeft drie maal een redding uitgevoerd gezien de 3 geschilderde poppetjes. Op de foto’s hierboven waren het ook al drie stuks (1967). De zgn ‘flotationgear’ zijn niet meer aanwezig.

(foto 2328) We zien wederom de 3 poppetjes, de opgeklapte stoel van de SB piloot en een geopend service luik. We zien ook de aandrijvingseenheid van de hoofdrotorbladen en de koppeling van deze rotorbladen. De rotorbladen liggen geborgd aan de zijkanten van de heli. Ook zien de haak van de hoist of reddingslier. In het service luik ontstaat, bij openen, een uitsparing voor de hoist.

(foto 2329) De bevestiging van de hoist aan SB zijde van de helikopter met daarboven de onderzijde van het service luik.

(foto 2330) Close-up van de hoist met haak en kabelhaspel. Als de heli ‘planeguard’ was, werd altijd de hoist uitgeprobeerd boven het vliegdek. Zo was men zeker van een goede werking van de hoist in noodgeval.

(foto 2331) Het omgeklapte staartstuk met staartrotor. We zien bovenin de koppelstukken voor de aandrijving van de staartrotor. Overal wordt aangegeven met ‘step’ waar men kan gaan staan. Als extra beveiliging wordt aangegeven dat de borgpen van het staartstuk eruit is.

(foto 2332) De koppeling en rotorbladen van het staartstuk. We zien ook de diverse koppelingen om de stand van de rotorbladen te wijzigen.

(foto 2333) De uitlaat van de heli motor aan BB zijde. We zien ook de scharnieren waardoor de gehele voorkant van het motorcompartiment geopend kan worden.

(foto 2334) De hoofdrotorbladen liggen in houders aan de zijkant van de heli, 2 aan SB en 2 aan BB zijde.

(foto 2335) Nogmaals de steun met houders voor de rotorbladen.

(foto 2336) De geopende schuifdeur van de heli met rechtsonder een opstapbeugel en boven een handgreep om in te stappen.

(foto 2337) We zien reeds een deel van de binnenkant. Uit deze ruimte is helaas de meeste apparatuur verwijderd. Het is nu een min of meer ‘kale’ ruimte geworden. Op de volgende bladzijde meer van de binnenkant.

 

Naar Sikorsky 134 2.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1  '46-'48 index] [R81 1948-1955 index] [R81 1958-1968 index] [Bemanning index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [Sea Otter] [Firefly] [Seafury] [Avenger] [Sea Hawk] [S2A  Tracker] [Sikorsky] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek]