|
Op deze pagina enkele bladzijden met bijzonderheden uit het vliegers logboek van de destijds sergeant-majoor vlieger Antoon Jozef van Dun, welke tijdens de wereldreis in 1960 een van de helikopterpiloten was van de Sikorsky S-55, de 076 ‘Salome’ en 077 ‘Cleopatra’, aan boord van Hr. Ms. Karel Doorman. Deze bladzijden en info ontvangen van zijn zoon Ton van Dun.
(foto 2894) Op 1 mei 1964 werd feestelijk gevierd het 25 jarig ambtsjubileum van Antoon van Dun, adjudant onderofficier vlieger op het vliegkamp Valkenburg. Drie dagen later, op de verjaardag van zijn echtgenote, zou hij dodelijk verongelukken in een Agusta Bell helikopter. Hoe wreed kan het leven zijn.
Op 4 mei 1964, omstreeks 13.30 uur, verongelukte tijdens een instructievlucht de Agusta Bell 204B met registratienummer 223 van de Marine Luchtvaartdienst in de Oude Rijn nabij Valkenburg (Z-H). Bij dit ongeval kwam de adjudant onderofficier vlieger instructeur Antoon Josep van Dun, oud 43 jaar, om het leven. Hij gaf instructie aan een van de inzittenden en toen zich problemen voordeden heeft hij de feitelijke besturing van het toestel overgenomen. Hij wist enkele aldaar afgemeerde woonboten te ontwijken en crashte uiteindelijk in het water van de Oude Rijn, niet ver van de kant. De overige inzittenden van de Agusta Bell 223 , de luitenant ter zee 1e klas R. van Vlijmen en de vliegtuigmaker algemeen der 1e klas P.A.J. Steman werden gewond maar door bewoners van de woonboten uit het water gered.
(foto 2850) Opname van de wrakstukken van de Agusta Bell 223 na de crash in de Oude Rijn. Foto via Dutchfleet.net.
Tijdens de wereldreis in 1960 maakte deze vlieger Antoon van Dun vele vluchten met een van de Sikorsky’s S-55 aan boord van de Doorman. In het vliegers logboek werd onder andere bijgehouden, de datum van de vluchten, de namen van de vliegers, het nummer van de heli, bijzonderheden mbt de werkzaamheden of opdrachten en de vlieguren. Hieronder enkele linker bladzijden van dit logboek. Op de rechter bladzijde werden de vliegtijden genoteerd. De totale vliegtijd werd weer op de linker bladzijde ingevuld.
(docu 0270) Omslag van het vliegers logboek van Antoon van Dun.
(docu 0271) Bladzijde van de maand juni met de dagen 2 t/m 16 juni 1960.
Veelal bestond de opdracht uit het zijn van ‘Plane-Guard” (Pl.G.), maar het verzorgen van de post van en/of naar de onderzeebootjagers Groningen en Limburg. Verder werden de VLAM en VLOP nogal eens vervoerd door de lucht naar een van de jagers. Ook zien we enkele malen dat er een patient werd vervoerd met de heli. Ook zien we dat het ms. Mijdrecht werd bezocht door de vliegers. Mocht iemand nog bijzonderheden weten of personen, genoemd in het logboek, kennen laat dit dan even weten aan de webmaster. Voor de overige bladzijden van het logboek zie hier onder.
(docu 0272) Bladzijde met de overige dagen 17 t/m 28 juni 1960. We zien ook dat elke maand werd afgetekend door de vlieger zelf en het hoofdvliegdienst of de squadron commandant.
(docu 0273) Bladzijde met de dagen 2 t/m 30 juli 1960. We zien dat het aantal uren en zelfs de minuten van de vliegtijden werd bijgehouden. Gezien het hoge aantal vlieguren is dit het totaal tot aan de wereldreis en zijn al vele vlieguren gemaakt voor het begin van deze reis.
(docu 0274) Bladzijde met de dagen 6 t/m 31 augustus 1960.
(foto 1778a) Een Sikorsky S-55 vertrekt vanaf het vliegdek, na daartoe een teken te hebben gekregen van de vliegdekofficier aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman.
(docu 0275) Bladzijde met de dagen 1 t/m 28 september 1960.
(docu 0276) Bladzijde met de dagen 1 t/m 28 oktober 1960.
(foto 1782a) Een Sikorsky S-55 helikopter komt oplanden aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman en krijgt daartoe aanwijzingen van het personeel aan dek.
(docu 0277) Bladzijde met de dagen 1 t/m 26 november 1960.
(docu 0278) Bladzijde met de dagen 5 t/m 20 december 1960. We zien dat op 20 december 1960 gedebarkeerd werd en dat de laatste vlucht voor het verlof vanaf de Doorman naar het vliegveld Valkenburg was. Einde van de wereldreis ook voor de vliegers.
|