BuiltWithNOF

 

 

Samenstelling van het smaldeel 5 voor deze reis, bestaande uit een uitzonderlijk aantal schepen:

Smaldeelcommandant de commandeur J. Doorenbos.

Hr.Ms. Karel Doorman (R81), vlaggeschip, commandant ktz C.E. Wolderling;
Hr.Ms. De Zeven Provincien (C802), commandant ktz G. Zeiler;
Hr.Ms. Poolster (A835), commandant ktz E. Roest;
Hr.Ms. Limburg (D814), commandant ktz J. Jansen;
Hr.Ms. Drenthe (D816), commandant ktz P.J.F. van der Meer Mohr;
Hr.Ms. Noord-Brabant (D810), commandant kltz H.J. Meerl;
Hr.Ms. Zeeland (D809), commandant kltz J.W.M. Wevers;
Hr.Ms. Van Nes (F805), commandant kltz J.L. Langenberg;
Hr.Ms. Van Speijk (F802), commandant kltz J.H. Weijers;
Hr.Ms. Potvis (S804), commandant ltz 1 R.J.M. Speckens;
Hr.Ms. Walrus (S802), commandant ltz 1 R. den Boeft (vanaf 23-9-67 ltz 2oc B.A. Siemons;
Vliegtuigsquadron 4, commandant ltzv 1 J.V. van Zuidam;
Vliegtuigsquadron 8, commandant ltz 1 R.H. Bosveld.

Op maandag 21 augustus 1967 vertrok Hr.Ms. Zeeland om 14.00 uur uit Den Helder naar zee voor calibratie van de apparatuur aan boord.
Op dinsdag 22 augustus 1967 keer de Zeeland terug in de haven van Den Helder.

Op dinsdag 22 augustus 1967 vertrokken uit de haven van Den Helder de navolgende schepen: Karel Doorman, Limburg, Drenthe en Noord-Brabant, naar zee voor calibratie van de apparatuur aan boord en verder voor individuele oefeningen.
Aan boord van de Doorman embarkeerden, ter hoogte van IJmuiden, de vliegtuigsquadrons 4 en 8, met respectievelijk Grumman Trackers en Sikorsky S-58 helikopters.
Hierna volgden dagvliegoefeningen voor het kwalificeren van de vliegers.
Dit werd aan boord gadegeslagen door de, in Den Helder geembarkeerde, chef van de luchtmachtstaf en de vlagofficier MLD.

Op woensdag 23 augustus 1967 vertrok vanuit de haven van Den Helder De Zeven Provincien om enige individuele oefeningen te houden. Aan boord had zich ingescheept de ktz van technische dienst prof.ir. W.Vinke, ter kennismaking met de vloot in verband met de functie van vlagofficier technische dienst.

Op donderdag 24 augustus 1967 vertrokken uit de haven van Den Helder de poolster, Van Nes en Zeeland om zich te voegen bij het smaldeel voor oefeningen van het weekprogramma.

Op vrijdag 25 augustus 1967 kwam de Doorman op de rede van Den Helder ten anker en werden per sloep aangevoerd 12 cursisten van de hogere krijgsschool en verschillende nieuwe bemanningsleden.
In de loop van die avond was het weer anker op en stoomde men op in de richting van Het Kanaal, gevolgd door de jagerdivisie 3 olv de commandant van Hr.Ms. Limburg.

Op zondag 27 augustus 1967 rendez-vous met deel van de smaldeelschepen in de Golf van Biskaye. Hierna werd omstreeks 10.30 uur op zee per sloep personeel overgezet naar de andere schepen.

Op maandag 28 augustus 1967 was er weer een rendez-vous, maar nu met de onderzeeboten Walrus en Potvis. Hierna werd gestart met oefeningen volgens het weekprogramma.

Op donderdag 31 augustus 1967 werd door het smaldeel in formatie opgestoomd naar Lissabon.

Op vrijdag 1 september 1967 werd door de Doorman op de Taag voor anker gegaan, ter hoogte van Doca de Marinha, waar onder andere de vier jagers lagen afgemeerd.

 

(foto 0910) De Doorman ten anker op de Taag in Lissabon.
Foto webmaster.

(foto 3701) Aankomst van Hr.Ms. Karel Doorman op de Taag in Lissabon, op de achtergrond volgt een onderzeebootjager.

(foto 6669) Straatbeeld in 1967 in de binnenstad van Lissabon.
Foto ontvangen van Arie Boevé.

 

Op zaterdag 2 september 1967 het debarkeren van de 12 cursisten hogere krijgsschool voor de terug reis naar Nederland.

 

(foto 0218) De vier jagers, van links naar rechts, Hr.Ms. Limburg, Noord-Brabant, Drenthe en Zeeland, afgemeerd in de Doca de Marinha langs de Taag in Lissabon.
Foto webmaster.

 

Op dindag 5 september 1967 vertrok het smaldeel weer uit Lissabon en werd het ruime sop weer opgezocht.
Op deze dag werd door de sgt vlieger J.G. de Vegte met de Grumman Tracker 165 de 8000 ste deklanding uitgevoerd. Zoals gebruikelijk werd door de koks aan boord een feestelijke taart aangeboden.

(foto 1069) De zeer fraaie en waarschijnlijk ook erg smakelijke taart bij de 8000ste landing door de sgt vlieger J.G. de Vegte (midden).
Foto webmaster.

 

Tijdens het daarop volgende weekend lag het smaldeel voor anker in de Lagos baai ten oosten van Kaap St. Vincent.

Op zondag 10 september 1967 werd opgestoomd in de richting van Gibraltar voor de oefening “Perfect Play”, welke zou duren van 12 tot en met 20 september 1967 en waaraan zou worden deelgenomen door de marine van Engeland, Frankrijk, Canada, Portugal en Noorwegen.

Tijdens deze oefening vierde uw webmaster op 18 september 1967 zijn 23e verjaardag, helaas was er van de hierboven getoonde taart niets meer over. Het zal dus wel een gevulde koek uit de toko zijn geworden, weggespoeld met een extra biertje.

In de nacht van dinsdag 18 op woensdag 20 september 1967 kwam een bericht van Hr.Ms. De Zeven Provincien dat een bemanningslid werd vermist die vermoedelijk over boord was geslagen.
De oefening werd onmiddellijk afgebroken en alle schepen werden ingezet voor een zoekactie.
Een vliegtuig van de RAF assisteerde het smaldeel door het afwerpen van lichtfakkels.
Bij het aanbreken van de dag werden ook de helikopters van vsq 8 ingezet.
Omstreeks 10.00 uur werd de zoekactie gestaakt, helaas zonder resultaat.

Op woensdag 20 september 1967 werd in de loop van de avond afgemeerd in de haven van Gibraltar.

(foto 3781) Meerrol bij de aankomst in de haven van Gibraltar.

(foto 1126) Zicht op de haven van Gibraltar vanuit de gondel van de kabelbaan, waar het smaldeel ligt afgemeerd. Op de voorgrond Hr.Ms. Karel Doorman en aan de pier van rechts naar links, 2 jagers naast elkaar, de kruiser met er naast een onderzeeboot, weer 2 jagers naast elkaar en tenslotte de 2 nieuwe fregatten. De Poolster lag aan een afzonderlijke steiger meer naar rechts in de haven.
Foto webmaster.

(foto 5067) Nogmaals een overzicht van het smaldeel 5 afgemeerd in de haven van Gibraltar in 1967.
Foto ontvangen van Rob Becker

(foto 1127) Detail opname van de kruiser Hr.Ms. De Zeven Provincien met daarnaast afgemeerd de onderzeeboot Hr.Ms. Potvis.
Foto webmaster.

In deze periode lagen er ook Franse marine schepen afgemeerd in Gibraltar. Op enkele foto’s genomen in de stad zien we passagierende Franse marine mensen.

(foto 6616) Opname van passagierende Franse marine mensen tijdens ons bezoek aan Gibraltar. Mogelijk opvarenden van het Franse fregat Vendéen F778 en de Franse onderzeeboot Minerve S647.

Tijdens het verblijf in de haven van Gibraltar door smaldeel 5 maakte de webmaster bij toeval een opname van een kennelijk vertrekkend Frans fregat F778 Vendéen.

(foto 1139) Het Franse fregat Vendéen met op de achtergrond een van de nieuwe Nederlandse fregatten en twee naast elkaar afgemeerde onderzeebootjagers.

Ook werd toen ook een opname gemaakt van de Franse onderzeeboot Minerve S647, kennelijk tijdens meerrol met deel van de bemanning aangetreden. Het is niet erg duidelijk maar mogelijk lag zowel het fregat als de onderzeeboot afgemeerd voor het uiterst links afgemeerde nieuwe Nederlandse fregat. De onderzeeboot ligt dan afgemeerd naast het fregat, zoals de Nederlandse onderzeeboot naast onze kruiser.
Zie details van foto 5067 hieronder.

(foto 5067a) Detail uit foto 5067 waarop er kennelijk twee (Franse) fregatten naast elkaar liggen afgemeerd met op de voorgrond de onderzeeboot.

 

(foto 1141) De Franse onderzeeboot Minerve in de haven van Gibraltar.

Later de informatie gelezen over het zinken van deze Franse onderzeeboot Minerve tijdens zeer slecht weer in de Middellandse Zee. Het vermoeden is dat er tijdens het snorkelen is iets mis is gegaan, met fatale gevolgen.
Op 27 januari 1968 op een afstand van 25 mijl van de thuisbasis Toulon is deze Minerve verongelukt en gezonken met aan boord 52 opvarenden.
Het schip zou liggen op een diepte tussen de 1000 en 2000 meter.
Er is meteen een grootschalige zoekactie gestart met medewerking van de Franse duikdeskundige Jacques Cousteau.
Op 2 februari 1968 is deze actie gestaakt, maar er is verder gezocht en onderzoek gedaan tot in 1969.
Tot op heden is echter niets van deze onderzeeboot terug gevonden.

 

Op dinsdag 26 september 1967 komt een eind aan het bezoek van Gibraltar en wordt koers gezet richting onze thuishaven Den Helder.

Op vrijdag 29 september 1967 een speciale start vanaf de Doorman door twee Grumman Trackers om 2 opvarenden versneld naar Nederland terug te vliegen in verband met een droeve tijding.

Op zondag 1 oktober 1967 debarkeren de Grumman Trackers van vsq 4 vanuit Het Kanaal ter hoogte van het eiland Wight naar het MVKV.
Op die dag debarkeren ook de helikopters van vsq 8 naar het MVKV, maar dan vanaf de rede van Den Helder.
Hierna loop de Doorman de haven van Den Helder binnen waar wordt afgemeerd.

 

Zie verder ook de havenfoto’s van Lissabon en Gibraltar.

 

Terug naar index reizen & havens.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Wereldreis 1960] [1e Westreis in 1950 (1)] [2e Westreis 1952 (1).] [3e Westreis 1959 (1)] [4e Westreis 1962] [Aruba krant 1] [5e Westreis in 1964] [Oefenreis Middellandse Zee 1954 (1)] [1955 oefenreis Italie] [Vlagvertoon Canada en USA (1)] ["Sharp Squall 4"] ["Fairwind VI" 1961] [De Nieuwe Limburger] [Canada 1961] [HAVENS] [Aberdeen] [Aruba 1] [Casablanca 1] [Curacao 5] [Gibraltar 1] [Gotenburg] [Hamburg] [Kopenhagen 1.] [Las Palmas 1] [Lissabon 1] [Montreal - Canada] [San Juan 1] [St. Maarten en Saba] [Toulon & St. Tropez (1)] [Gebeurtenissen] [Gastenboek] [Contact]