BuiltWithNOF

Na het winterverlof 1962/1963 was het weer ouderwets aan de bak. De voorbereidingen voor de eerste reis in 1962 werden aangevangen. Tijdens deze reis was de NAVO oefening “Dawn Breeze 8” gepland. Het was dus van groot belang om een goed geoefende bemanning aan boord te hebben. Er moest dus begonnen worden met het opwerken van zowel de scheepsbemanning als de vliegtuigsquadrons.

Op maandag 21 januari 1963 vertrok vanuit Rotterdam Hr.Ms. Karel Doorman naar zee. Op deze dag vertrok vanuit Den Helder Hr.Ms. Zeehond (S809). Het smaldeel zou verder gaan bestaan uit de onderzeebootjagers Hr.Ms. Holland (D808), Friesland (D812), Overijssel (D815) en Drenthe D816).

Op dinsdag 22 januari 1963 embarkeerden het squadron 4 met acht Grumman Trackers en het squadron 8 met zes Sikorsky’s S-58 helicopters aan boord van de Doorman.

Op woensdag 23 januari 1963 vertrekt vanuit de haven in Den Helder Hr.Ms. Drenthe naar zee.

Op donderdag 24 januari 1963 komt er een eind aan het opwerken aan boord van de Doorman en zet men koers in de richting van het aangenaam warmere Gran Canaria.

Op vrijdag 25 januari 1963 vertrekt vanuit Greenock Hr.Ms. Holland en vanuit de haven van Den Helder Hr.Ms. Friesland naar open zee. Tijdens de opmars naar Las Palmas op Gran Canaria werd individueel en ook in smaldeelverband druk geoefend.

Op zaterdag 26 januari 1963 een rendez-vous tussen de jagers Holland en Drenthe ter hoogte van Quessant.

Op maandag 28 januari 1963 krijgt de jager Friesland problemen met de stuurinrichting. Hierdoor was men genoodzaakt om koers te zetten naar Gibraltar voor reparatie. De Friesland werd hierbij geescorteerd door de jager Holland.

Op woensdag 30 januari 1963 komt de Friesland aan in Gibraltar waar het ter reparatie in dok gaat. De volgende dag op donderdag 31 januari 1963 komt de Holland weer terug bij het smaldeel.

Op deze donderdag 31 januari 1963 gaat het wederom mis en stort een helicopter in zee, vermoedelijk ten gevolge van een motorstoring. Een tweede helicopter begaf zich vliegensvlug naar de plaats van het ongeval. Tijdens het ‘afremmen’ bij de plaats des onheils helde deze helicopter boven zee te ver achterover en kwam het staartstuk van deze heli in zee. Nogmaals moesten vier bemanningsleden in oranje overall kiezen voor een nat pak, waarna ook deze heli in zee lag. Door een derde heli en verder de reddingsjol werden de bemanningsleden van de verongelukte helicopters weer aan boord van de Doorman gebracht. De twee onfortuinlijke helicopters de 140 en 145 gingen hierbij verloren.

(foto 5517) Een van de ‘ongeluksvogels’ gaat te water. Bij deze dubbele ditch gaan de Sikorsky’s 140 en 145 verloren.
Foto Arie Hoog uit ‘De Dikke Boot’.

Op vrijdag 1 februari 1963 liep het smaldeel de haven van Las Palmas binnen.

(foto 5501) Excursie over het eiland Gran Canaria. Dit was een ‘moderne’ bus in 1963.
Foto ontvangen van Leen Moelker.

(foto 5502) Zicht op een krater tijdens excursie over het eiland Gran Canaria in 1963.
Foto ontvangen van Leen Moelker.

Zie ook de foto-pagina’s mbt Las Palmas bij het onderdeel havens.

Op maandag 4 februari 1963 is het weer ontmeren voor het smaldeel en koerst men weer naar open zee voor het oefenen in de omgeving van Fuerteventura. Echter niet de jager Holland welke met een defect aan een ketel achter blijft in de haven van Las Palmas voor reparatie.

Op dinsdag 5 februari 1963 gaat het tijdens het oefenen wederom mis en komt de jager Drenthe in problemen door het uitlopen van een schroefaslager. Gelukkig kon dit probleem op zee met eigen middelen worden opgelost.

Op woensdag 6 februari 1963 voegt de jager Holland zich weer bij het smaldeel en op donderdag 7 februari 1963 kan ook de jager Drenthe weer beschikken over twee schroeven. Hierna werd door het smaldeel geoefend tot en met zaterdag 9 februari 1963.

Op zaterdag 9 februari 1963 vertrekt de jager Friesland weer uit Gibraltar.

Op zondag 10 februari 1963 is er zondagsrust aan boord en ligt het smaldeel tussen de eilanden Gran Canaria en Tenerife. Het vliegdek heeft veel weg van het Zandvoortse strand op een mooie zomerdag en men heeft een mooi uitzicht op de Pico del Teida van 4000 meter hoog op Tenerife.

(foto 3222) Zicht vanaf het vliegdek op de Pico del Teide op het eiland Tenerife. We zien tevens twee van de onderzeebootjagers die de Doorman escorteerden tijdens deze reis in 1963.

(foto 5516) Fraaie kleuropname van de genoemde Pico del Teide op Tenerife.

Op maandag 11 februari 1963 rendez-vous van het smaldeel met de jager Friesland. Er wordt later die dag afgemeerd in de haven van Las Palmas voor het innemen van olie..

Op dinsdag 12 februari 1963 is het smaldeel weer op zee en op weg naar de Golf van Biskaje. Wederom sloeg de pech toe en werd er zoutwater aangetroffen in het hoofdvoedingswater systeem van de Friesland. Op een schroef werd de reis voortgezet en zocht men aan boord naar het lek. Met eigen middelen werd het probleem opgelost en kon de jager weer over twee schroeven beschikken. In de Golf van Biskaje was het noodweer met windkracht 8 en een zware deining. Om meer problemen te voorkomen werd de Zeehond rechtstreeks naar Brest gestuurd.

Op zaterdag 16 februari 1963 passeerde het smaldeel de Straat van Gibralter op weg naar de Middellandse Zee. Nu was de jager Holland weer aan de beurt voor pech door problemen met het bakboord schoefaslager en verlaat het smaldeel op weg naar Gibraltar.

Op zondag 17 februari 1963 is de Holland weer vaargereed en vertrekt uit Gibraltar.

(foto 5626) Bemanningsleden van de Doorman met de schouw naar de Engelse tanker ter voorbereiding van het overgeven van olie aan de Doorman. Men gooit juist een tros over om af te meren naast de tanker op de rede van Falmouth.
Foto nationaal Archief.

Op woensdag 20 februari 1963 is er rendez-vous van de Holland met het smaldeel. Op die dag arriveerde het vliegkampschip op de rede van Falmouth, waar het voor anker ging. De Doorman nam olie in vanuit een tanker via de olieaansluiting achter op het vliegdek (zie ook de pagina’s mbt olieladen). Door de hoge deining was langszij komen te risicovol. De jagers lagen voor anker in de Gerrick Roads in afwachting van de NAVO oefening ‘Dawn Breeze 8’. Hierna was het sein ‘Alle schepen verzamelen’

(foto 5498) Hier geeft de Doorman de haar ingenomen olie weer over aan een van de onderzeebootjagers op volle zee.
Foto ontvangen van Leen Moelker.

Op donderdag 21 februari 1963 komt de Zeehond aan in Lorient en arriveert het smaldeel in Brest voor de voorbespreking van deze oefening. Aan deze oefening zal verder worden deelgenomen door oorlogsbodems van Engeland, Frankrijk, Noorwegen, Portugal en Duitsland. Bij onderzoek aan de ketel van de Holland bleek dat meedoen aan de oefening niet verantwoord was en zette de jager koers op huis aan. Op zaterdag 23 februari 1963 kwam de jager in Den Helder aan.

(foto 2014) Op zaterdag 23 februari 1963 in een cafe te Brest even de benen strekken en de kelen smeren. Zie de kalender rechts op de foto.
Foto webmaster.

(foto 2045) Piet Admiraal temidden van twee Franse collega’s op het vliegdek poserend voor de Grumman Tracker 155.
Foto ontvangen van Piet Admiraal.

Op maandag 25 februari 1963 verliet het smaldeel Brest weer.

Op dinsdag 26 februari 1963 ontving de commandant van de Doorman, ktz Maas, het verzoek van de commandant van HMS Yarmouth om assistentie. Een bemanningslid van dit schip moest naar huis en of men hem met een helicopter kon ophalen en hierna met een Grumman Tracker naar de wal kon vliegen. Aan dit verzoek werd uiteraard gevolg gegeven.

(foto 5514) HMS Yarmouth in volle zee. Vanaf dit fregat werd een Engelse sailor via de Doorman naar huis gevlogen.

Op zaterdag 2 maart 1963 arriveerde het smaldeel weer in Brest na afloop van de 1e fase van de oefening ‘Dawn Breeze 8’. Buiten het smaldeel lagen onder meer ook afgemeerd de schepen FS Chevalier Paul, Forbin, Bouves, Normand, HMS Yarmouth en 7 Noorse schepen. Op die dag arriveerde de Zeehond weer in Lorient.

(foto 5515) De FS Chevalier Paul een van de deelnemende Franse schepen aan deze NAVO oefening.

(foto 2011) Wederom passagieren in Brest, drie elektromonteurs nabij de marine haven. Foto webmaster (geheel links op de foto).

Op maandag 4 maart 1963 kwam aan deze korte rustperiode alweer een einde en voer het smaldeel de haven van Brest weer uit.

Op donderdag 7 maart 1963 keerde het smaldeel weer terug in de haven van Brest, inclusief de onderzeeboot Zeehond. Op die dag ging de jager Friesland in Brest in dok ter reparatie.

(foto 1935) Zicht vanaf de Doorman op het Franse vliegkampschip Georg Foch.
Foto ontvangen van Joep Fraats.

(foto 5503) Straatbeeld in Brest in 1963.
Foto ontvangen van Leen Moelker.

Op vrijdag 8 maart 1963 kon de friesland alweer uit dok en op deze dag was de jager Holland weer vaargereed en vertrok uit de haven van Den Helder.

Op zaterdag 9 maart 1963 verliet het smaldeel weer de haven van Brest. Dit bleek een slecht gekozen moment want het smaldeel kwam in een vliegende storm terecht. Stortzeeen spoelden over de diverse dekken. Passage over de open dekken werd verboden. Er kon uiteraard niet gevlogen worden en rechtop lopen aan boord al evenmin. Met een geweldige klap werd de stroppenvanger of ‘bridle catcher’ van de Doorman achterover op het vliegdek geklapt en zwaar ontzet. Ook de jager Drenthe kreeg het behoorlijk voor haar kiezen en werd de loopbrug ontzet, de vloedplanker versplinterd en het achterhuis gedeukt. De jager moest dan ook meteen terug naar Brest even later gevolgd door de Doorman zelf.

Op zondag 10 maart 1963 werd door de Doorman op een beschutte plaats op de rede van Brest voor anker gegaan. Hier werd de stroppenvanger gedemonteerd.

Op dinsdag 12 maart 1963 vertrekt de Drenthe met zware stormschade vanuit Brest richting Den Helder.

Op woensdag 13 maart 1963 voegt de Doorman zich weer bij het smaldeel.

Op donderdag 14 maart 1963 komt de Drenthe aan in Den Helder en loopt het smaldeel de haven van Brest weer binnen, einde van de oefening ‘Dawn Breeze 8’.

(foto 1937) Zicht op de marinehaven van Brest met op de achtergrond het Franse slagschip Richelieu.
Foto ontvangen van Joep Fraats.

Op zondag 17 maart 1963 vertrekt de Doorman vervroegd uit Brest op weg naar Nederland. De smaldeelcommandant en zijn staf gaan over naar de onderzeebootjager Holland.

Op maandag 18 maart 1963 debarkeren de vliegtuigsquadrons 4 en 8 en vliegen, met 2 helicopters minder, terug naar het MVKV. Op deze dag vertrekken vanuit Brest de jagers Holland, Overijssel en Friesland en verder de onderzeeboot Zeehond.

Op dinsdag 19 maart 1963 komt de Doorman aan in Nederland en gaat men eerst nog voor anker in het Molengat en later bij hoogwater wordt afgemeerd in de haven van Den Helder.

Op woensdag 20 maart 1963 komen ook de jagers en de onderzeeboot aan in Den Helder. Einde van een reis met veel pech en schades.

 

Terug naar index reizen & havens.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Wereldreis 1960] [1e Westreis in 1950 (1)] [2e Westreis 1952 (1).] [3e Westreis 1959 (1)] [4e Westreis 1962] [Aruba krant 1] [5e Westreis in 1964] [Oefenreis Middellandse Zee 1954 (1)] [1955 oefenreis Italie] [Vlagvertoon Canada en USA (1)] ["Sharp Squall 4"] ["Fairwind VI" 1961] [De Nieuwe Limburger] [Canada 1961] [Havens] [Fort de France 1] [Las Palmas 1] [Santa Cruz 1] [Brest] [Kopenhagen 1.] [Gibraltar 1] [Londen] [Toulon & St. Tropez (1)] [Funchal 1] [Algiers] [Istanbul 1] [Aruba 1] [Curacao 1] [Lissabon 1] [Invergorden 1] [Rosyth & Edinburgh 1] [Suriname] [Gebeurtenissen] [Gastenboek] [Contact]