BuiltWithNOF

In 1961 vertrok Hr.Ms. Karel Doorman als vlaggeschip van smaldeel 5 voor de 2e keer naar Canada. Het smaldeel bestond verder uit de onderzeebootjagers Hr.Ms. Limburg en Groningen en tot 17 september 1961 ook de onderzeeboot Hr.Ms. Zeeleeuw.

Op woensdag 2 augustus 1961 vertrokken de schepen uit de haven van Den Helder. Eenmaal buitengaats embarkeerden de vsq 4 en 8 aan boord met de Grumman Trackers en de Sikorsky S-58 helikopters. Na het oefenen met Sea Hawks van vsq 860 werd opgestoomd naar het Kanaal en werd de oversteek gemaakt naar Canada.

Tot zaterdag 26 augustus 1961 was het weer niet al te best geweest voor oefeningen en waren de smaldeelschepen individueel opgestoomd. Op deze dag gebeurde aan boord van de Groningen een ernstig ongeluk. Aan boord brak een zogenaamd kinnebaksblok, een katrol welke men kon openen om er een snel een tros in te kunnen voeren, waardoor de tros met kracht vrij kwam en twee opvarenden ernstig verwondde. Het betrof de chef d’equipage, schipper J.Abspoel en de matroos Van Geest. De schipper werd met spoed per helikopter overgebracht naar de operatiekamer aan boord van de Doorman. Een snel operatief ingrijpen kon helaas niet voorkomen dat de schipper aan zijn verwondingen overleed.

Op dinsdag 29 augustus 1961 kreeg de schipper een zeemansgraf vanaf de onderzeebootjager Groningen. Zie ook de afzonderlijke foto-serie van deze droeve gebeurtenis (R81 ‘58-’68 index - Algemeen index - zeemansgraf 1961).

(foto 1824) De Doorman voor de St. Laurent brug. Aan dek veel belangstellenden of de Doorman er wel onderdoor kan varen. Voor de verbouwing in 1954 lukte het wel, dus waarom nu niet.
Foto ontvangen van Arie Dekker.

Op donderdag 31 augustus 1961 debarkeerde vsq 4 en vlogen de Grumman Trackers af naar het marinevliegveld Shearwater nabij Halifax. Op deze dag lag de Doorman aan de monding van de St. Laurens rivier en werd de matroos Van Geest per helikopter naar het St. Mary’s ziekenhuis in Montreal gevlogen. Al die tijd was de matroos Van Geest niet bij kennis geweest. Later kwam het bericht dat hij buiten levengevaar was. De Doorman stoomde verder de St.Laurens rivier op naar Montreal.

(foto 3466) Tot grote vreugde van de bemanning kan de reis naar Montreal worden voortgezet en stoomde men verder de St. Laurens rivier op.

(foto 1825) Nogmaals een foto met meer details waarop we zien dat ook de nieuwe mast met Tacan antenne onder de brug door kan.
Foto ontvangen van Arie Dekker.

(foto 2559) Nog een fraaie nachtopname van de St.Laurent brug.

Op vrijdag 1 september 1961 arriveerde de Doorman in de haven van Montreal en meerde af aan de Larier pier. De beide jagers arriveerden in de haven van Quebec waar werd afgemeerd.

Op maandag 4 september 1961 werden door de US Navy drie nieuwe Sikorsky S-58 helikopters afgeleverd aan boord van de Doorman. Op deze dag ook een ‘open house’ met naar schatting 12.000 bezoekers aan boord. Een mooie aanvulling voor vsq 8.

(foto 1826) Opname van de enorme belangstelling voor het ‘open house’ in de haven van Montreal.
Foto ontvangen van Arie Dekker.

(foto 1827) Nachtelijke opname van het uitgaanscentrum in Montreal.
Foto ontvangen van Arie Dekker.

Op dinsdag 5 september 1961 vertrok de Doorman weer uit de haven van Montreal. Op die dag vertrokken ook de jagers vanuit Quebec weer naar zee. In open zee kwam het smaldeel  samen en ging het richting Halifax.

Op vrijdag 8 september 1961 arriveerde het smaldeel in de haven van Halifax. De Doorman meerde af nabij het marinevliegveld Shearwater. Hier vonden de voorbesprekingen plaats voor een oefening onderzeebootbestrijding met de Canadese marine.

Op maandag 11 september 1961 vertrok het smaldeel naar zee voor de geplande oefening met de Canadese marine.

Op vrijdag 15 september 1961 keerde het vliegkampschip terug in de haven van Halifax en stoomden de jagers op naar Boston. In de haven van Halifax werden zeven nieuwe Grumman Trackers van het type (C)S-2F aan boord gehesen. Een mooie aanvulling voor vsq 4 van onze MLD.

(foto 6708) In de haven van Halifax werd ook afgemeerd nabij het vliegveld Shearwater. Vanaf hier waren eerder in 1960 en 1980 Grumman Trackers overgevloegen naar Hato op Curacao voor vqs 1. Nu werden de laatste uit die serie op Shearwater overgenomen en met de Doorman naar Nederland gebracht.

(foto 3567) Een van de zeven nieuwe Trackers, de 181, wordt in Halifax aan boord van de Doorman gehesen.

(foto 3566) Nog een klein stukje verder en de Tracker 181 staat op het vliegdek van de Doorman.

Op woensdag 20 september 1961 vertrok de Doorman uit de haven van Halifax en zette koers naar Nederland, zonder de beide jagers. Aan boord 3 nieuwe helikopters en 7 nieuwe Trackers extra.

 

Terug naar index reizen & havens.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Wereldreis 1960] [1e Westreis in 1950 (1)] [2e Westreis 1952 (1).] [3e Westreis 1959 (1)] [4e Westreis 1962] [Aruba krant 1] [5e Westreis in 1964] [Oefenreis Middellandse Zee 1954 (1)] [1955 oefenreis Italie] [Vlagvertoon Canada en USA (1)] ["Sharp Squall 4"] ["Fairwind VI" 1961] [De Nieuwe Limburger] [Canada 1961] [Havens] [Fort de France 1] [Las Palmas 1] [Santa Cruz 1] [Brest] [Kopenhagen 1.] [Gibraltar 1] [Gibraltar 5] [Londen] [Toulon & St. Tropez (1)] [Funchal 1] [Algiers] [Istanbul 1] [Aruba 1] [Curacao 1] [Lissabon 1] [Invergorden 1] [Rosyth & Edinburgh 1] [Suriname] [Gebeurtenissen] [Gastenboek] [Contact]