BuiltWithNOF

 

 

Op maandag 25 april 1955 vertrok Hr.Ms. Karel Doorman als vlaggeschip van smaldeel 5 uit de haven van Rotterdam naar zee.
Het smaldeel had dezelfde samenstelling als de reis naar de Middellandse Zee en Italië, met uitzondering dat Hr.Ms. Zwaardvis deze reis geen deel uitmaakte van het smaldeel.

Op maandag 25 april 1955 embarkeerden de vliegtuigsquadrons 2, 3 en 8 aan boord van de Doorman.

Onder de naam “Samba” was een bilaterale oefening met de Noorse marine gepland.
Deze oefening werd onder slechte weersomstandigheden gehouden.

Op vrijdag 29 april 1955 liep het smaldeel de haven van Kopenhagen binnen en werd er afgemeerd aan de Lange Linie.

Tijdens dit weekeinde werd er weer veel aandacht besteed aan de diverse sporten, waaronder uiteraard weer voetbalwedstrijden.
Verder waren er bustochten in de omgeving van Kopenhagen en kon men de bierbrouwerijen van Carlsberg en Tuborg bezoeken.
Hiervan werd gretig gebruik gemaakt, zie onderstaande foto’s.
 

(foto 6155) Ondanks de zeebenen nu toch ietwat minder vast op de voetjes. Dit alles na een bezoek aan de Carlsberg brouwerij en het snoepen aan het Noorse gerstennat.
Foto ontvangen van Thijmen de Jong Jr.

(foto 6156) Ja gedrieën blijven we nog aardig overeind. De overige bezoekers aan de brouwerijen wankelen reeds de valreep op. Op de foto geheel links Thijmen de Jong Sr.
Foto ontvangen van Thijmen de Jong Jr.

Op dinsdag 3 mei 1955 kwam er aan dit bezoek weer een eind en werd opgestoomd naar open zee.
Al oefenend werd koers gezet naar Kristiansand.
 

Op woensdag 4 mei 1955 liep het verband de haven van Kristiansand binnen voor een korte bespreking van de oefening “Samba”. Voor de Doorman was het ankerrol op post. Nog dezelfde dag werd de haven van Kristiansand weer verlaten om gezamenlijk te oefenen.

(foto 6017) Zicht op de haven van Kristiansand.
Foto ontvangen Wim Steentjes.

(foto 5478) De Doorman voor anker op de rede van Kristiansand.
Foto ontvangen van Jan Wullink.

Op zaterdag 7 mei 1955 lagen de schepen van het smaldeel afgemeerd in Bergen.

Op maandag 9 mei 1955 werd weer opgestoomd naar zee om tot woensdag 11 mei 1955 verder te oefefen.
Na het einde van de oefening “Samba” op 11 mei 1955 werd weer koers gezet richting Nederland.

Op vrijdag 13 mei 1955 debarkeerden de vliegtuigsquadrons weer en vlogen naar het MVKV.
Op deze dag liepen de smaldeelschepen binnen in de thuishavens, voor de Doorman was dit Rotterdam en werd afgemeerd op de boeien bij de Boompjes.

Op 1 augustus 1955 werd de Doorman verhaald van de Boompjes naar de werf van Wilton Fijenoord in Schiedam.
Op deze werf werd gestart met de grote verbouwing en modernisering van de Doorman die drie jaar zou gaan duren.

Zie ook de foto’s mbt de werf Wilton Fijenoord.

 

Terug naar index reizen & havens.

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Wereldreis 1960] [1e Westreis in 1950 (1)] [2e Westreis 1952 (1).] [3e Westreis 1959 (1)] [4e Westreis 1962] [Aruba krant 1] [5e Westreis in 1964] [Oefenreis Middellandse Zee 1954 (1)] [1955 oefenreis Italie] [Vlagvertoon Canada en USA (1)] ["Sharp Squall 4"] ["Fairwind VI" 1961] [De Nieuwe Limburger] [Canada 1961] [HAVENS] [Aberdeen] [Aruba 1] [Casablanca 1] [Curacao 5] [Gibraltar 1] [Gotenburg] [Hamburg] [Kopenhagen 1.] [Las Palmas 1] [Lissabon 1] [Montreal - Canada] [San Juan 1] [St. Maarten en Saba] [Toulon & St. Tropez (1)] [Gebeurtenissen] [Gastenboek] [Contact]